Friday, 1 August 2014

Mata saya berada di tangan saya: sentuhan ajaib si tukang buta George Wurtzel

Rencana "'My eyes are in my hands: Blind craftsman George Wurtzel's magic touch" oleh Kristin Tillotson bertarikh 25 Julai 2014 terbit di thestar



Tukang kayu buta George Wurtzel mengatakan bahawa seseorang boleh belajar melihat dengan tangan mereka.

George Wurtzel bersiul lagu Camptown Races sementara pelarik berkuasa tinggi berputar suku inci dari ibu jari dan jari telunjuk beliau. Arus habuk kayu senipis benang bertaburan seperti bunga api meletup daripada seketul kecil kayu pain yang sedang dibentuknya menjadi penyumbat botol wain berbentuk sombrero, sesetengahnya jatuh ke janggut penuh beliau. "Apabila kita memutar sebatang kayu, bunyinya berubah secara mendadak menurut bentuknya," kata George. "Anda boleh tahu apa yang berlaku daripada bunyi dan rasa getaran."

Tiba-tiba, penyumbat yang sudah separuh terbentuk itu terkeluar daripada genggaman ragum dan berguling ke bawah bangku kerja di studio selatan Minneapolis beliau. "Whoops," katanya, mematikan mesin dan membongkok meraba-raba di atas lantai mencari apa yang sedang dikerjakannya. Dia meraba-raba dengan satu tangan tetapi tidak menjenguk di bawah meja kerja. Itu tidak akan membantu, kerana George buta. Beliau secara beransur-ansur kehilangan penglihatannya sewaktu remaja akibat retinitis pigmentosa, penyakit mata degeneratif yang disebabkan oleh gen bermutasi.

"Ia amat jarang berlaku, tetapi kedua-dua ibu bapa saya juga mendapatnya," katanya. "Saya rasa mungkin nasib akan lebih menyebelahi saya pada masa akan datang."

Bersikap lucu, senang ketawa dan berpandangan luas adalah sebahagian daripada aura menawan George. Begitu juga cara dia yang lemah lembut berdepan dengan ketidakpercayaan kenalan baru yang kagum dengan keupayaannya bukan sahaja menghasilkan perabot dan seni objek indah bersendirian dalam gelap-gelita, tetapi melakukannya dengan gergaji gergasi yang sedang berputar dan lain-lain alat kuasa berbahaya. "Tangan yang melakukan kerja, bukan mata," katanya. "Dalam kerja kayu, visual sebenarnya adalah sebahagian kecil daripada keseluruhan usaha itu. Semuanya berkisar tentang ketangkasan manual. "

Melihatkan dia, kerja itu juga berkaitan dengan minda seni yang peka tentang bentuk wanita abstrak pada jalur kayu walnut hitam yang telah diricih, atau bagaimana tanda yang ditinggalkan oleh kulat di atas sekeping kayu birch boleh menjadi perhiasan yang sempurna untuk sebuah kotak barang kemas. Jurugambar terkenal Bandar Berkembar Alec Soth baru-baru ini telah memilihnya untuk bekerjasama dalam pameran di Museum of Contemporary Art Detroit. Pameran "People's Biennial" untuk tahun kedua ini mengiktiraf kerja oleh karyawan di luar dunia seni yang lazim dan melibatkan hasil kerja yang tidak begitu dikenali tetapi patut diberi perhatian.

George berpindah ke Minneapolis dari Michigan empat tahun lalu untuk mengajar kerja kayu kepada pelajar-pelajar di National Federation of the Blind, tetapi dipecat dua tahun kemudian berikutan perselisihan dengan majikannya dan mengambil keputusan menyambung semula kerjaya solonya.

Bengkel beliau terletak di belakang sebuah kedai yang cantik di kejiranan Whittier yang membolehkan beliau memaparkan ciptaan yang dihasilkan, dari penyumbat wain aneh berbentuk seperti topi dan mangkuk dengan gaya yang tersendiri sehinggalah meja kopi yang mudah selain rak dan kabinet yang muat ke dalam satu sama lain tanpa pengikat. "Datuk saya pernah membuat teka-teki kayu seperti ini," katanya. "Anda boleh merungkai atau menyusun semula perabot saya dalam beberapa minit, dan tidak ada selak yang jatuh dan hilang."

George pernah memikirkan sama ada beliau akan melakukan perkara yang berbeza jika dia dapat melihat. "Saya ingin membaca pelan induk dan membuat lakaran awal - Semua itu dilakukan dalam kepala saya," katanya. "Tetapi saya tidak fikir saya akan menjadi tukang yang lebih baik." Dan di sisi positifnya, "Saya tidak dibebankan oleh reka bentuk orang lain dalam kepala saya."

Malah, katanya berjenaka, sebahagian daripada sebab beliau mengambil keputusan untuk membela janggut adalah kerana saya dilabel sebagai 'lelaki yang buta itu' walaupun saya lebih suka disebut sebagai 'tukang kayu yang berjanggut'. Saya mahu dinilai oleh apa yang saya lakukan sebagai tukang, bukan diberitahu saya luar biasa kerana saya tidak dapat melihat. "

Jari hantu tangan kiri George adalah lebih pendek daripada yang di sebelah kanannya sebanyak kira-kira setengah inci, akibat kejadian tidak diingini yang berlaku lewat satu malam di bengkel tadi apabila dia bekerja membuat kira-kira 300 potongan berulang-ulang. "Ia tiada kaitan dengan tidak dapat melihat," katanya. "Saya teringat benar bahawa saya hanya tertidur. Memang ramai tukang kayu di luar sana dengan jari yang hilang. "

Kayu kegemaran George ialah kayu "jenis percuma", yang biasanya bermaksud menggeledah timbunan kayu api kawan-kawan seperti Lee Tourtelotte, yang juga seorang tukang kayu dengan timbunan di belakang rumahnya seolah-olah lombong emas untuk seorang lelaki seperti George. "Anda menghakimi kekayaan seseorang dengan saiz longgokan kayu itu," katanya ketika ke tempat Lee yang terletak berhampiran Tasik Nokomis. "Lee, anda seorang lelaki yang kaya."

Sambil kedua-dua mereka bercakap tentang ira pelbagai kepingan kayu, George menyentuh atas, bawah dan sekeliling kayu tersebut. Walaupun dia sering meminta pandangan kawan yang celik tentang perbezaan warna pada sesuatu kepingan kayu, dia telah belajar membezakan kayu tadi dengan memanaskan permukaannya dengan kain basah yang panas atau dalam ketuhar gelombang mikro, dan buat sementara waktu menimbulkan ira kayu, serta membolehkan dia merasa corak yang ada di situ. Beliau juga boleh mengenal pasti jenis kayu yang berbeza daripada baunya.

"Saya mencari barangan yang berkerinting, ira kayu yang bengkok, atau simpulan yang menambah watak," katanya. "Saya agak yakin bahawa apabila saya meletakkan tangan pada kayu itu, imej yang saya dapat dalam kepala saya adalah hampir sama dengan apa yang Lee lihat dengan matanya."

George baru-baru ini menjual hasil karyanya yang bernilai hampir AS $ 10,000 (RM31, 677) melalui paparan di depan sebuah kedai kosong di pusat bandar, sebahagian daripada projek "Made Here" yang menonjolkan kerja artis-artis tempatan. Tetapi walaupun dia bercita-cita untuk hidup sepenuhnya bergantung pada hasil seninya, kerja seni bina beliaulah yang kini membayar bil. Beliau pakar dalam memulihkan atau menghasilkan semula pintu, tiang dan perapi yang mempunyai gaya tersendiri yang diketengahkan di dalam banyak rumah-rumah lama zaman Victoria.

Pemilik rumah Tamar Bagley di kejiranan Whittier mendapat tahu tentang George melalui persatuan kejiranan beliau dan memintanya untuk mengemukakan tawaran kerja membuat semula beberapa tiang oktagon untuk anjung dan tempat letak kereta di rumah miliknya yang dibina pada tahun 1906. "Kos boleh melambung naik jika anda mahu kerja dilakukan betul-betul seperti yang dikehendaki, tetapi anggaran beliau amat munasabah," kata beliau. "Dia datang ke sini, menyentuh permukaan kayu dengan tangannya dan membuat semula apa yang diminta dengan sempurna."

Selain pencapaian seni beliau, George yang berusia 60 tahun telah melalui kehidupan yang kaya dengan pelbagai pengembaraan.

Beliau dibesarkan di Traverse City, Michigan, di mana beliau membuka perniagaan kerja kayunya yang pertama sebaik menamatkan pengajian dari sekolah tinggi. Beliau telah menghadiri Michigan School for the Blind pada masa yang sama dengan penyanyi Stevie Wonder, dan membuatkannya replika kayu piano konsert Steinway berskala satu pertiga.

Beliau kemudiannya berpindah ke North Carolina, di mana perniagaannya membuat kes kayu segi tiga untuk bendera pengebumian tentera Amerika Syarikat amat berjaya sehinggakan dia menjualnya dan mampu mengembara selama beberapa tahun hasil jualan itu. Beliau pernah mengendalikan sebuah kem belia musim panas. ("Remaja seperti wayar," katanya. "Anda letak dua bersama-sama dan pasti ia menjadi kusut.")

Beliau pernah melatih kuda Arab, dan menunggang sejauh 80km dengan kuda kepercayaannya. Dia juga pemain ski merentas desa yang mahir dan menjadi ahli pasukan Paralimpik AS di tahun-tahun 1970-an, beliau telah berski di seluruh Lapland dan juga dari Fargo ke Tasik Superior pada tahun 1980. Pengarang buku yang terlaris, John Camp (lebih dikenali sebagai John Sandford) adalah sebahagian daripada kumpulan yang melakukan perjalanan beberapa hari dari Fargo.

"George adalah seorang lelaki yang kuat dan sukakan olahraga, dan dia kadang-kadang memeranjatkan saya di laluan-laluan yang sukar," kata John, yang ketika itu seorang wartawan untuk St Paul Pioneer Press. "Saya berada di belakang beliau memekik memberi panduan seperti 'belok kanan di hadapan' tetapi dia punya deria rasa alami tentang sesuatu laluan, dan selalu bersendirian di laluan tadi, malah menuruni bukit yang curam. Pada satu ketika kami berski menuruni bukit yang agak berbahaya apabila saya tiba-tiba melihat sebatang kayu melintang di laluan hadapan. Saya hanya sempat menjerit 'Hati-hati!' apabila salah satu skinya tergelincir di bawah kayu, sementara dia jatuh di atas, menyentap ski yang dipakainya. Nasib baik bukan kakinya. George jatuh beberapa kali, tetapi tidaklah lebih daripada kami yang lain."

George adalah pengunjung yang dikenali di banyak lokasi beriadah berdekatan, termasuk Black Forest and Eat Street Sosial, yang mempunyai kes berbentuk helix yang dibuat olehnya untuk memaparkan minuman buatan kedai itu. Seorang pengedar wain dari Perancis yang menemui dia di sana membeli kesemua stok penyumbat wain beliau. "George sangat berkarisma dan bercakap terus terang," kata Nick Kosevich, rakan kongsi di Eat Street. "Kami senang dengan kehadirannya. Dia ada sahaja sesuatu yang menarik untuk diperkatakan."

George bergerak sekitar kejiranan tempat tinggalnya menggunakan tongkat putih berlipat yang dimasukkan ke dalam salah satu poket kargo pakaian seragam hariannya, sepasang overall pudar jenama Liberty. Dia mengatakan anjing pemandu tidak sesuai untuknya: "Anda perlu menjaga anjing itu, dan terlalu banyak kerja yang perlu dilakukan."

Satu projek yang amat dekat di hati beliau adalah kapal layar pain kecil untuk seorang wanita muda yang sakit tenat yang ditemuinya tahun lepas bernama Maire Kent. Diilhamkan oleh buku yang diminatinya di zaman kanak-kanak beliau, Maire mahu abu beliau membuat perjalanan di atas bot kecil itu melalui Great Lakes dan kemudian ke laut. Beliau meninggal dunia akibat sarcoma jantung September lalu sebelum dia dapat melihat bot yang telah siap, tetapi George dan seorang rakan pembikin filem dokumentari - yang melakukan ujian percubaan di Tasik Calhoun - merancang memenuhi keinginan Maire dengan melancarkan bot tadi dalam perjalanan akhirnya dari Tasik Michigan di pertengahan bulan Julai.

Selain itu ada projek yang akan datang dengan Alec Soth untuk pameran di Detroit, yang dibuka pada 12 September. Beliau merancang membina satu siri kotak yang masing-masing akan mempamerkan aspek-aspek yang berbeza dalam hidupnya. "Apabila anda melihat di dalam kotak itu, masing-masing akan memberikan imbasan perkara-perkara yang membentuk saya menjadi siapa saya hari ini," katanya. Beliau tentu sekali perlu bermula sekarang. Dia akan memerlukan banyak kotak.


No comments:

Post a Comment