Rencana "Summer
program helps visually impaired children" oleh Kirsten Johnson
bertarikh 2 Ogos 2014 terbit di
washingtontimes
Idaho Falls, Idaho - Di
dalam sebuah bilik darjah yang tenang di Pusat Aktiviti Idaho Falls,
Mei Mei Hill yang berusia 8 tahun menampal bahan melekit bercorak
zebra, pita perekat berwarna warni dan pelekat getah berbentuk biji
mata pada tongkat barunya.
"Saya suka bentuk
bola mata kerana menjadikannya kelihatan seolah-olah menakutkan,"
kata Mei Mei, yang tinggal di Pocatello.
Apabila tongkatya
selesai diberi wajah baru, Mei Mei, bersama-sama dengan para peserta
lain dalam program musim panas Braille Enrichment for Literacy and
Learning tahun ini, berlatih mengayun, mengetuk dan meneroka dewan
bangunan yang kosong dengan alat mobiliti baru mereka.
Tadi adalah satu
aktiviti menghias tongkat pada hari pertama program musim panas dua
minggu yang direka untuk kanak-kanak buta dan cacat penglihatan.
Program ini, yang masuk tahun kedua, dikendalikan oleh National
Federation of the Blind. Tahun ini, enam pelajar mendaftar, meningkat
daripada empat tahun lepas.
"(Kem) ini adalah
penting untuk kanak-kanak, dari segi perhubungan sosial," kata
Nancy Luth, yang bekerja dengan kebanyakan kanak-kanak itu sepanjang
tahun sekolah melalui Idaho Educational Services for the Deaf and
Blind yang berpusat di Gooding. "Bagi pelajar buta, tidak banyak
kem yang ada untuk mereka. Untuk mengumpulkan mereka bersama-sama
supaya mereka boleh bercakap tentang perkara-perkara yang penting
kepada mereka, dan cabaran yang mereka (kongsi), itu adalah amat
penting. "
Kem Idaho timur bermula
pada musim panas lalu apabila pegawai-pegawai dalam bahagian Snake
River Valley National Federation of the Blind mengenal pasti
keperluan. Kem Idaho timur mengikut jejak langkah kejayaan kem Boise
yang pertama kali diadakan pada tahun sebelumnya, kata jurucakap Sean
Malone.
"Bagi kebanyakan
kanak-kanak ini, apabila mereka mencapai usia remaja atau awal 20-an,
mereka mungkin buta sepenuhnya," kata Malone. "Jadi ini
adalah keyakinan untuk mereka. Mereka tidak berasa terpinggir atau ke
belakang kerana apabila mereka berusia 20-an, mereka tidak boleh
membaca cetakan biasa lagi. Apabila mereka tamat sekolah tinggi,
mereka telah satu langkah ke hadapan. "
Sepanjang program ini,
kanak-kanak melalui pelbagai aktiviti yang direka untuk membantu
mereka dalam kehidupan seharian. Ini termasuk membaca dan menulis
braille, menggunakan tongkat dan pembelajaran teknik bukan visual
seperti menuang cecair ke dalam cawan atau membuat biskut.
Pembelajaran berstruktur digandingkan dengan lawatan lapangan,
termasuk lawatan ke taman trampolin iJump, golf mini dan lawatan ke
kedai gula-gula yang berdekatan.
Allison McCracken, 12
tahun, mendaftar untuk kem itu bersama adiknya, Ashton McCracken, 8
tahun, buat kali pertama tahun ini. Kedua-dua mereka tinggal di Idaho
Falls. Allison berkata dia paling teruja untuk bersama dalam lawatan
iJump. Ashton berkata dia pula paling teruja untuk aktiviti
mempertahankan diri pada hari Rabu, di mana para peserta akan belajar
satu siri teknik mempertahankan diri.
Walaupun
aktiviti-aktiviti tadi menyeronokkan, latihan membaca braille setiap
hari juga membantu, Ashton berkata, kerana ia memberi lebih banyak
peluang untuk berlatih.
"Latihan
membantu," katanya. "(Kerana) braille kadang-kadang sukar,
saya tidak boleh (sentiasa) membezakan di antara setiap huruf."
Kem ini dibiayai tahun
ini dengan wang daripada Idaho Commission for the Blind and Visually
Impaired dan geran daripada Idaho National Laboratory sebanyak $
1,000. Wang digunakan untuk gaji seorang guru braille bertauliah, dan
juga membeli bekalan - setiap peserta menerima tongkat juga slate dan
stylus percuma (sejenis alat menulis braille). Kos tahun lepas ialah
kira-kira $ 3,500, dan tahun ini, dijangka meningkat lebih sedikit,
bagi menempatkan pelajar tambahan.
Pegawai-pegawai
berharap melihat lebih ramai pelajar mengambil bahagian di
tahun-tahun akan datang. Mereka juga sedang mencari jalan
memperluaskan program ke lokasi ketiga pada tahun-tahun akan datang,
yang mungkin akan dilaksanakan di utara Idaho.
"Kita tahu
pelajar-pelajar ada di luar sana," kata Malone. "Mudah-mudahan
tahun depan dan selagi kita terus melaksanakannya, kita akan
mendapatkan lebih ramai yang akan datang."
Mei Mei merupakan
peserta yang kembali semula tahun ini. Beliau mengimbas kembali
aktiviti kegemarannya pada musim panas lalu ialah lawatan ke balai
bomba apabila kumpulan tersebut pergi ke Station 3 Jabatan Bomba
Idaho Falls dan bertemu anggota bomba. Beliau berkata latihan setiap
hari membaca braille pada musim panas lalu juga telah membantu dia
belajar dengan lebih baik bahasa bertulis tadi.
"Lebih banyak masa
dengan latihan memberikan saya lebih banyak masa untuk menjadi
pembaca yang baik," katanya. "Ia adalah mudah pada mulanya,
kini, ia semakin agak sukar, tetapi selepas berlatih, saya berjaya."
No comments:
Post a Comment