Saturday, 2 August 2014

Australia membangun telefon yang jauh lebih pintar untuk orang buta

Rencana "'Australia develops much smarter phone for the blind" bertarikh 25 Julai 2014 terbit di cntv



Telefon pintar mudah alih untuk orang buta dan cacat penglihatan - sehingga sekarang - bergantung hampir sepenuhnya kepada teknologi suara-ke-teks yang tidak begitu mesra pengguna, tetapi dengan pelancaran telefon bimbit braille pertama di dunia pada hari Khamis baru-baru ini, semua itu mungkin berubah.

Akibat evolusi teknologi skrin sentuh, orang buta telah begitu ketinggalan dengan perkembangan teknikal yang luar biasa peranti-peranti mudah alih.

Menurut Brad Scoble, Pengarah OwnFone Australia, pintu itu kini telah dibuka dengan "telefon braille pertama yang boleh didapati secara komersial di dunia."

"Teknologi skrin sentuh adalah bermasalah ... "kata Scoble.

"OwnFone, hasil rundingan bersama masyarakat orang buta dan cacat penglihatan, membangunkan telefon mudah alih yang mudah tanpa skrin sentuh dan yang boleh diperibadikan dengan butang braille.

Ini bukan kali pertama pereka peranti mudah alih telah mencuba merapatkan jurang teknologi bagi yang cacat penglihatan.

Walaupun telefon ini menyokong panggilan, teks, navigasi GPS, pengenalan objek, dan hampir 100,000 buku audio, Tom Sunderland, pencipta OwnFone, mengatakan bahawa mengubahsuai peranti itu menurut citarasa peribadi merupakan masa depan teknologi untuk mereka yang cacat penglihatan.

"Butang braille dihasilkan menggunakan percetakan 3D dan disesuaikan untuk setiap pelanggan, yang menjadikan telefon braille OwnFone ini yang pertama seumpamanya di dunia."

Sunderland, yang berpangkalan di UK berkata, "OwnFone adalah yang pertama di dunia yang menjual telefon braille yang peribadi untuk setiap pengguna. "

Menurut Sunderland, kos membangunkan telefon braille berbanding saiz pasaran telah sebelum ini menjadi penghalang menghasilkan versi komersial.

"Percetakan 3D menyediakan cara yang cepat dan mampu untuk mengatasi halangan ini," katanya.

Vision Australia menganggarkan kini terdapat 357,000 orang di Australia yang buta atau mempunyai penglihatan yang rendah. Menyediakan perkhidmatan yang memenuhi keperluan segmen yang bukan sedikit ini telah menjadi keutamaan kerajaan.

Skim National Disability Insurance Scheme (NDIS) yang menimbulkan kontroversi dan dilaksanakan pada tahun lepas (yang memberikan sokongan kepada mereka dengan tahap kurang upaya ketara) mencerminkan komitmen untuk memastikan perkhidmatan bagi mereka yang kurang bernasib baik dengan kecacatan menjadi keutamaan dasar.

Pelancaran telefon ini akan membolehkan pengguna mereka bentuk telefon braille peribadi mereka di laman web jenama peranti tersebut.

Menurut laman web ini, pemohon akan memasukkan tiga nama kenalan, yang kemudiannya secara automatik ditukar menjadi braille. Nama-nama ini kemudian dicetak di bahagian depan telefon dalam braille.

Scoble berkata, "OwnFone memenuhi keperluan untuk telefon bimbit asas yang memudahkan pengguna terus berhubung. Telefon pintar sering terlalu rumit, dan bagi orang buta, tidak mesra pengguna. "

Apabila Kerajaan Australia mengeluarkan Website Accessibility National Transition Strategy pada tahun 2010, ia menyatakan bahawa "teknologi baru mempunyai potensi yang besar menjadikan kehidupan orang kurang upaya lebih baik, tetapi kita perlu memastikan bahawa ia adalah semudah mungkin untuk digunakan bagi semua ahli masyarakat kita. "

Manakala akses digital telah menyumbang kepada penciptaan WCAG 2.0. (Versi terbaru amalan terbaik global Web Accessibility Guidelines), keupayaan untuk mewujudkan komputer riba yang memuatkan kandungan braille mungkin masih jauh.

"Telefon braille OwnFone amat mudah untuk direka bentuk dan digunakan. Terdapat pendail satu butang mudah, dan butang braille dipra-programkan untuk memanggil orang yang dipilih pengguna, seperti keluarga, rakan-rakan atau penjaga.


Scoble berkata, "telefon braille melengkapkan OwnFone yang sedia ada untuk kanak-kanak dan warga tua. Satu-satunya perbezaan adalah dalam reka bentuk telefon. Kanak-kanak dan warga tua mempunyai pilihan perkataan atau imej untuk butang, manakala orang yang buta mempunyai braille. "

Pengguna hanya boleh membuat dan menerima panggilan telefon, dan Triple Zero (000) sentiasa dimasukkan sebagai pilihan, jika berlaku kes kecemasan.

No comments:

Post a Comment