Monday, 25 August 2014

App membantu mereka yang cacat penglihatan apabila menggunakan pengangkutan awam

Rencana "App helps guide visually impaired on public transport" bertarikh 6 Ogos 2014 terbit di optometry




Satu app telefon pintar baharu boleh membantu OKU penglihatan mencari jalan melalui stesen-stesen kereta api dan tiub.

Aplikasi wayfindr, yang dibangunkan dengan kerjasama Royal Society of London Blind People (RLSB) dan studio reka bentuk digital, ustwo, direka untuk membantu orang buta dan cacat penglihatan mengemudi rangkaian pengangkutan awam.

Aplikasi ini berfungsi dengan mengambil isyarat daripada beacon yang boleh diletakkan di sekitar terminal pengangkutan, seperti stesen tiub. Menggunakan teknologi Bluetooth, beacon ini mengeluarkan satu denyutan biasa yang dikesan oleh telefon pintar pengguna, di mana pengguna boleh menerima maklumat audio berkenaan tanda-tanda dan arah.

Aplikasi ini boleh membandingkan kekuatan isyarat antara beacon, bekerja di luar lokasi mereka dan menghantar maklumat kepada pengguna melalui sepasang 'bone-conducting headphone', yang membolehkan mereka mengemudi dari beacon ke beacon dengan mentafsirkan kekuatan isyarat. 'Bone-conducting headphone' ini membolehkan pengguna mendengar arahan dari app tanpa menyekat pengumuman stesen dan bunyi latar belakang lain yang penting.

Konsep ini datang daripada Forum Belia RLSB, yang terdiri daripada anak-anak muda yang buta dan cacat penglihatan, berusia lingkungan 16-25 tahun. Salah satu daripada isu-isu yang dibangkitkan adalah masalah yang dihadapi oleh orang muda buta dan cacat penglihatan apabila menggunakan rangkaian pengangkutan seperti London Underground.

Courtney Nugent, ketua kumpulan kerja pengangkutan Forum Belia di RLSB, berkata: "wayfindr adalah bantuan praktikal dan berpatutan navigasi untuk mereka yang mempunyai penglihatan yang terjejas. Projek bersama kami dengan ustwo adalah contoh yang baik bagaimana badan amal dan sektor swasta boleh bekerja bersama-sama, menggunakan pendekatan terkini dalam reka bentuk digital untuk membuat perubahan, dengan cepat. "

Umesh Pandya, pengarah pengalaman pengguna di ustwo, menambah: "Kami telah menerima maklum balas yang luar biasa berhubung wayfindr dan kami juga RLSB sedang berbincang dengan pengendali pengangkutan tentang usaha menjalankan percubaan."

No comments:

Post a Comment