Rencana "'Beauty
in the Eye of the Beholder" oleh Laura Wolk bertarikh 25 Julai
2014 terbit di
verilymag
Dalam beberapa minggu
dan bulan yang lepas ini serentetan video muzik dan iklan telah
tersebar luas mempromosikan idea kecantikan "semula jadi"
atau "sebenar". Video-video oleh John Legend dan Colbie
Caillat, misalnya, mencabar standard kecantikan dengan menampilkan
wanita yang tidak menepati acuan seorang supermodel bersama-sama
mesej memperkasakan kecantikan dalam.
Mungkin kelihatan agak
mengejutkan bagi seseorang seperti saya yang sama sekali tidak dapat
melihat untuk memberikan komen tentang kecantikan dalam pengiklanan.
Pada tanggapan ramai orang yang boleh melihat, konsep hidup dalam
dunia tanpa penglihatan namun yang masih dipenuhi kecantikan
seolah-olah satu ilusi, jika tidakpun sesuatu yang sama sekali
mustahil. Kenalan-kenalan sering mengatakan bahawa saya bernasib baik
kerana tidak terjejas oleh imej terkini yang dianggap boleh diterima
apabila memperkatakan tentang bentuk badan seorang wanita, dan komen
saya bahawa sesuatu itu adalah "cantik" sering menemui
cubaan yang membingungkan dalam usaha memahami apalah erti perkataan
itu kepada orang yang buta.
Tetapi hakikatnya,
dalam banyak aspek, pengalaman saya dengan kecantikan tidak berbeza
daripada mana-mana wanita muda biasa. Seperti mana-mana teman wanita
saya yang telah menjadi mangsa kepada sesi foto rambut pada pukul
5:30 pagi atau percubaan yang tidak berjaya merakam video diri
sendiri dari belakang boleh membuktikan, saya, seperti ramai yang
lain, sudah lama ingin merasa dan dilihat cantik. Dan, seperti
terlalu ramai wanita lain, saya juga telah mengalami sisi buruk
daripada budaya yang mengutamakan kesempurnaan lebih daripada
realiti. Saya menjadi buta akibat satu bentuk kanser retina yang
menyebabkan mata saya terlalu kecil, terlalu jauh ke belakang, dan
terlalu berkilau untuk dianggap sebagai wajah yang "cantik"
oleh standard pengiklanan massa.
Saya tidak akan
melupakan hari apabila seorang profesional yang berniat baik
memberitahu ketika saya berumur enam belas tahun bahawa saya mungkin
patut mempertimbangkan menyembunyikan mata saya di sebalik cermin
mata hitam kerana ia akan membuat saya lebih mudah mendapat pasangan,
atau semasa seorang wanita mabuk di satu majlis memberitahu saya
bahawa adalah tidak adil bahawa badan seperti saya telah dibazirkan
ke atas seseorang yang tidak akan pernah boleh menggunakan atau
menghargainya-bahawa jika wujudlah Tuhan, Dia akan menukarkan muka
kami. Seperti ramai wanita yang akan berasa empati setelah berhadapan
dengan isu kecantikan, tidaklah menghairankan bahawa dalam saat
paling lemah, di mana keyakinan diri yang paling diperlukan tetapi
hadir hanya sekejap, pengalaman ini, dan bukan pelbagai contoh-contoh
balas daripada rakan-rakan dan keluarga, mengancam dialog dalaman
saya.
Saya merenung
kecantikan daripada sudut ini dan, khususnya, bagaimana pengiklanan
boleh menunjukkan kecantikan sebenar orang lain dengan badan yang
berbeza bentuk.
Saya perhatikan usaha
artis-artis seperti Legend dan Caillat serta kempen pengiklanan
seperti Dove's Real Beauty terpuji, dan saya tidak ragu-ragu bahawa
bintang-bintang yang terlibat-Caillat khususnya-mempunyai niat yang
terbaik untuk projek-projek ini. Pada saya, bagaimanapun, pendekatan
semua-atau-tiada-apa-apa langsung ini, di mana sama ada status quo
glamor masih utuh atau video menampilkan secara eksklusif wanita
"yang secara semula jadi cantik", melahirkan risiko yang
hanya menyerlahkan satu lagi bentuk pecah belah di bidang yang sudah
memang berpuak-puak.
Ia secara tersirat
mengadu domba wanita "semula jadi" dengan mereka yang
benar-benar menikmati ekspresi diri melalui solekan, pakaian, kasut,
dan aksesori. Ia terlepas pandang hakikat bahawa wanita yang mungkin
kelihatan menarik, cantik dari segi konvensional, walaupun dalam
keadaan "semula jadi" mereka, mungkin bergelut dengan rasa
tidak yakin yang sama mendalam sebagaimana seorang wanita biasa. Dan
ia gagal menangani hakikat bahawa memandang rendah seseorang kerana
bentuk badannya dialami oleh wanita yang memang kurus mahupun yang
lain. Jika ada satu perkara yang tidak dingini oleh mereka yang
terjejas oleh industri fesyen, ialah kewujudan satu lagi klasifikasi
"dalam kumpulan berbanding luar kumpulan" bagi menentukan
siapa yang mempunyai tuntutan yang sahih terhadap gelaran "cantik."
Tetapi, lebih daripada
itu, saya tertanya-tanya sama ada mesej ini mengalami masalah
mengulangi apa - kita semua cantik - tanpa mengambil kira mengapa.
Kenapa, mengambil kata-kata Caillat, kita tidak perlu mencuba? Tanpa
jawapan yang lebih mendalam ini, mesej-mesej tadi menjadi kenyataan
cetek semata-mata, kemungkinan besar akan terus tewas kepada imej
negatif yang jauh lebih kuat dan meluas yang bukan sahaja memberitahu
apa kekurangan kita, tetapi mengapa kita harus berasa tidak berpuas
hati sehingga kita memilikinya.
Asal bermulanya soalan
mengapa, walaupun ia hanya suatu pemerhatian saya terletak pada yang
berikut: saya telah nyatakan sebelum ini bahawa saya mengalami
keindahan dalam banyak cara sama seperti orang yang boleh melihat.
Walau bagaimanapun, satu perbezaan dasar telah memberi kesan besar
terhadap idea-idea saya tentang kecantikan, dan ini adalah apa yang
ingin saya kongsi bersama. Kerana, apabila anda renungkan, jika
kecantikan adalah di mata yang melihat, maka saya mempunyai
keistimewaan yang berbeza dan menarik kerana hamparan hidup saya
dilukis oleh beratus-ratus orang yang membantu saya melihatnya,
semuanya cuba menerangkan kepada saya dengan perkataan pemandangan
yang paling menarik kepada mereka.
Mereka yang melihat
adalah daripada semua lapisan masyarakat, dengan pelbagai idea
tentang apa itu kecantikan. Tetapi dalam setiap kes, mereka yang
melihat nampaknya terperangkap oleh keinginan serentak untuk
menerangkan dan kesedaran bahawa apa yang dia terangkan kepada saya
tidak akan memadai. Ayat-ayat dibiarkan tergantung, yang akan
diganggu dan terganggu sekali lagi. Kata sifat yang dipilih, direnung
kembali, dan dibuang digantikan dengan ayat-ayat yang sama-sama
memualkan. Kadang-kadang kata-kata terhenti sama sekali dan yang
melihat tidak boleh berbuat apa-apa selain daripada memekik,
menggenggam tangan saya dengan kuat, tanpa disedari menjentik jari,
atau menyerah kalah terus, diam sahaja. Pengalaman ini telah mengajar
saya bahawa asas melihat sesuatu objek yang cantik adalah satu
pengiktirafan keseluruhan keunikannya - bagi yang melihat, ia tidak
boleh ditukar ganti, tidak berulang lagi, tidak boleh dikurangkan,
dan tidak terkongkong dalam kotak konsep linguistik yang terbatas.
Maka amat berbeza sama
sekali dengan cara mereka yang membantu saya melihat melakarkan
potret diri sendiri. Tanpa bergelut dengan lakaran yang tepat, mereka
sering bergerak dari kepala ke kaki, dengan bersahaja menyusun
kata-kata sifat seperti membosankan, kempis, besar, pendek dan gemuk,
berserabut, satu di atas yang lain seolah-olah melibatkan diri dalam
masalah campur tolak gergasi di mana jumlah semua ciri-ciri yang
biasa atau negatif adalah bersamaan dengan segala sesuatu yang
menonjolkan mereka sebagai seorang manusia. Tanpa bergelut dengan
perkataan yang tepat, mereka menggunakan kata sifat dan kata nama
yang boleh digunakan untuk menggambarkan apa sahaja daripada sebuah
gudang sehinggalah ke ladang rumput. Benar, kebiasaan akan membawa
rasa jelek, tetapi mesti ada sesuatu yang lebih tentang cerita ini.
Apakah mungkin kita,
sebagai satu budaya, telah kehilangan pemandangan yang cuba
dilakarkan oleh mereka yang membantu saya melihat, kita semua tidak
boleh ditukar ganti, tidak boleh diulang lagi, tidak boleh
dikurangkan, dan tidak terkongkong dalam konsep linguistik yang
terbatas? Bahawa walaupun dengan usaha yang terbaik, sebahagian
daripada kita akan sentiasa tidak mengikut definisi, kekal
selama-lamanya di luar pemahaman walaupun rakan yang paling intim
atau kekasih? Apakah mungkin kita terlupa bahawa intipati kita
sebagai individu tidak boleh dihadkan hanya kepada badan kita (mudah
digambarkan dengan beberapa kata sifat) tetapi juga merangkumi minda,
pengalaman, perjuangan, dan kegembiraan kita-setiap satu dibentuk
oleh pengalaman hidup yang unik kasih sayang dan kekecewaan yang
tidak pernah terjadi dan yang tidak akan wujud lagi? Pendek kata,
pada saya seolah-olahnya perkara paling semula jadi tentang setiap
daripada kita, dan apa yang membuatkan setiap daripada kita begitu
cantik, adalah hakikat mudah yang kita semua hidup penuh keindahan,
tragedi dan misteri.
Jadi bagaimana kita
mengambil kira semua ini? Bagaimana kita menggabungkan idea ini ke
dalam bidang pengiklanan? Pertama sekali, tentulah kita boleh belajar
untuk mengakui dan menerima andaian, bahawa oleh kerana pengalaman
hidup kita berlaku bukan sahaja terhadap minda kita tetapi juga
kepada badan kita, adalah amat "semula jadi" badan kita
akan mengingati sekurang-kurangnya beberapa butir-butir naratif
kehidupan unik yang tidak dapat berulang lagi. Kita boleh belajar
menerima andaian bahawa wanita yang secara semula jadi cantik berhak
dipanggil cantik dengan pendekatan yang sama seperti Grand Canyon;
yang wujud megah dan menakjubkan kerana dan bukan berkurang
keindahannya, dengan batu-batu yang berbongkol, belukar kering, dan
tebing curam yang membahayakan. Kita boleh menerima andaian bahawa
wanita yang secara semula jadi cantik tepat dipanggil cantik dengan
pendekatan yang sama seperti puncak Gunung Fuji, dengan sumber
kemegahan dan penderitaan yang satu dan sama. Sama ada kesan lebam
bayi selepas lahir, beg kolostomi, pam insulin, parut kanser
payudara, atau manifestasi luaran cubaan bunuh diri, badan kita
mencerminkan perjuangan untuk menjadi dan mencari dan hidup dan
memahami kehidupan kita, mengubah kesakitan menjadi kegembiraan dan
kegembiraan menjadi identiti diri yang kekal.
Kita boleh mengajar
diri menjadi orang yang melihat kecantikan, dalam diri kita dan di
antara satu sama lain, dengan belajar melihat satu sama lain sebagai
orang yang kukuh, lengkap, dan unik. Kecantikan tidak berpunca
semata-mata daripada sama ada nilai badan atau minda kita, tetapi
dari fakta misteri dan unik manusia bahawa kita memiliki
kedua-duanya, setiap satu dipengaruhi dan diubah suai oleh yang lain.
Dan kemudian kita boleh
meminta pengiklan melakukan yang sama. Mungkin ini kedengaran
idealistik, tetapi hal yang lebih aneh pernah berlaku. Wang punya
kuasa, dan pengiklan telah mendekati, walaupun perlahan-lahan,
pasaran-pasaran yang terpinggir kerana terbukti telah berkembang
popular. Jika pengguna boleh memberi tekanan supaya membuang fruktosa
tinggi sirap jagung dan sulfat syampu, sesungguhnya kita juga boleh
menekankan hasrat untuk hidup dengan gaya hidup yang bebas daripada
tumpuan kepada badan sahaja. Saya fikir bahawa kekuatan kita yang
ramai bilangannya memang boleh digunakan untuk menyampaikan mesej
bahawa kita mahu iklan yang bertindak sebagai peringatan bahawa,
seperti yang dinyatakan oleh satu video yang tersebar meluas
baru-baru ini, "Kecantikan adalah lebih daripada apa yang kita
lihat dengan mata. Kita lebih daripada itu. "
Iklan Nordstrom dan
Dove Campaign for Real Beauty yang memaparkan orang kurang upaya
merupakan satu langkah ke arah yang betul yang perlu disokong dan
diharapkan akan diperluaskan. Walaupun saya tidak begitu bersetuju
dengan penggunaan perkataan "sebenar" oleh Dove untuk
menggambarkan pendekatannya, saya masih percaya strategi ini, secara
tidak langsung, berusaha untuk mewujudkan satu konsep yang lebih
holistik tentang kecantikan yang meliputi kehidupan, bukan hanya
badan seseorang - semua bentuk rupa wanita dan untuk semua rupa paras
wanita. Saya berharap gerakan-gerakan ini akan membantu menyediakan
momentum bagi cita-cita baru dan memberi inspirasi kepada lebih ramai
wanita untuk menambah suara mereka terhadap panggilan untuk
perubahan.
Laura Wolk adalah
pelajar undang-undang tahun kedua di University of Notre Dame.
No comments:
Post a Comment