Rencana "Enabling
pathways for the disabled" oleh Priya Kulasagaran bertarikh 17
Ogos 2014 terbit di
thestar
Orang kurang upaya
boleh menjadi produktif jika mereka menerima sokongan yang diperlukan
dari masyarakat
Rancak berkomunikasi
dengan penonton dalam bahasa isyarat, pejuang hak OKU pendengaran
Anthony Chong ada beberapa perkara penting yang hendak dinyatakan
tentang komunitinya.
"Kami tidak
menggelar diri sendiri kurang upaya ... kami menghadapi kekangan
kerana masyarakat, kerana mereka tidak melibatkan kami dalam
masyarakat," katanya.
Chong berkata demikian
kepada peserta "Pendidikan Inklusif untuk Ekonomi Pengetahuan
Global di Asean: Satu fokus di Malaysia" yang diadakan di Kuala
Lumpur minggu lepas.
Dianjurkan oleh
Institut Berhubungan Hilang Upaya dan Dasar Awam (Institute on
Disability and Public Policy - IDPP) dan Universiti Malaya (UM),
perbincangan meja bulat itu telah dirasmikan oleh Timbalan Menteri
Pelajaran Datuk Mary Yap Kain Ching.
Pengarah Eksekutif IDPP
Dr Derrick Cogburn menjelaskan bahawa institut itu adalah satu
rangkaian 21 universiti, termasuk di sembilan negara Asean, dan telah
dimulakan oleh Yayasan Nippon.
Beliau menambah bahawa
IDPP, melalui sokongan Yayasan Nippon, telah mewujudkan program
fellowship untuk pelajar-pelajar yang berminat untuk mengikuti
kerjaya dalam kecacatan dan dasar awam.
Kumpulan pertama lima
felo dijangka memulakan Sarjana Dasar Awam di Institut Antarabangsa
Dasar Awam dan Pengurusan UM bulan depan.
Sementara itu, di
persidangan meja bulat itu sendiri, perbincangan tertumpu kepada
cabaran yang dihadapi oleh golongan ini supaya diterima dalam
pendidikan.
Sehingga April tahun
ini, terdapat 58,253 pelajar keperluan khas yang mendaftar di
sekolah-sekolah Malaysia, dengan hanya 7,797 pelajar dalam program
pendidikan inklusif.
Peningkatan jumlah
pelajar kurang upaya di sekolah-sekolah arus perdana mungkin
disebabkan oleh Peraturan-Peraturan Pendidikan (Pendidikan Khas)
2013, yang menggantikan peraturan-peraturan 1997 sebelumnya.
Peraturan-peraturan
yang baru sekarang meliputi kanak-kanak kurang upaya pertuturan,
kurang upaya fizikal dan pelbagai upaya, berbanding dengan hanya
mereka yang kurang upaya penglihatan, pendengaran, dan pembelajaran
sebelumnya.
Perubahan terbesar
dalam undang-undang bagaimanapun, adalah penghapusan istilah "boleh
dididik atau educable" - satu takrif yang mencetuskan rasa
kurang senang bagi ramai ibu bapa dan kumpulan hak asasi orang kurang
upaya kerana ia membayangkan bahawa sesetengah kanak-kanak tidak
boleh dididik.
Pegawai kementerian
yang hadir berkongsi bahawa mereka mempunyai matlamat untuk
melengkapkan semua guru mempunyai kemahiran untuk mengajar pelajar
kurang upaya, dan semua sekolah dijadualkan mempunyai kemudahan mesra
orang kurang upaya pada tahun 2020.
Ketua Unit Perancangan
Mikro Bahagian Pendidikan Khas kementerian Susilah Ahmad berkata
semua sekolah perlu mempunyai empat kemudahan asas yang mesra orang
kurang upaya, iaitu tanjakan (ramp) untuk kerusi roda, selusur
(railing) untuk mereka yang kurang upaya penglihatan, dan juga tempat
letak kereta dan tandas mesra OKU.
"Sehingga 2012,
146 buah sekolah telah dibekalkan dengan kemudahan ini, dan tahun
lepas kami menyediakannya untuk lima buah sekolah lain.
"Tahun ini kami
merancang mempunyai (kemudahan itu) untuk 15 buah sekolah,"
katanya.
Dengan lebih 10,000
buah sekolah di negara ini, ini merupakan satu matlamat yang hebat
untuk dipenuhi dalam masa yang singkat.
Melakukannya sendiri
Mohd Farhan Kamarzaman
dari Persatuan OKU Pendengaran dan Teknologi Media bercakap tentang
usaha kumpulannya menyiarkan berita dan maklumat yang boleh diakses
oleh komuniti OKU pendengaran.
"Kebanyakan OKU
pendengaran di Malaysia tidak begitu mahir membaca kerana kekurangan
pendidikan (yang betul) yang diterima di sekolah.
"Oleh itu, mereka
cenderung terkebelakang berhubung berita atau maklumat yang
disebarkan oleh kerajaan, seperti belanjawan negara misalnya,"
katanya melalui jurubahasa bahasa isyarat.
Beliau berkata
persatuan itu juga bekerjasama dengan pelajar-pelajar OKU pendengaran
yang sering memerlukan bantuan dengan kemasukan universiti dan
pekerjaan.
"Saya berharap
lebih ramai orang akan memikirkan akses untuk OKU pendengaran apabila
memuat naik kandungan mereka dalam talian, sama ada berita atau
hiburan.
"Sebagai contoh,
video di YouTube boleh memasukkan keterangan jika boleh,"
katanya.
Sementara itu, Pengurus
Kanan ICT Persatuan Orang Buta Malaysia (MAB) Silatul Rahim Dahman
berkongsi usaha MAB dalam membantu OKU penglihatan.
"Kami banyak
terlibat dalam menghasilkan buku teks (dalam Braille dan cetakan
besar) bagi Kementerian Pelajaran dan sekolah-sekolah, dan kami
berusaha untuk membangunkan perisian teks-ke-ucapan untuk Bahasa
Malaysia.
"Kami juga sedang
berusaha dengan Perbadanan Pembangunan Multimedia (MDeC) untuk
menilai web accessibility 10 portal kerajaan, termasuk dari
Kementerian Pendidikan dan Lembaga Hasil Dalam Negeri.
"(Web-accessability)
adalah masalah utama; pelajar buta tidak boleh mengakses portal
kemasukan universiti sendiri, orang lain perlu mengisi borang bagi
pihak mereka.
"Kami tidak boleh
membayar cukai dalam talian kerana pembaca skrin tidak boleh membaca
kandungan laman web," katanya.
Silatul Rahim
menjelaskan bahawa teknologi yang dibangunkan untuk orang kurang
upaya boleh mempunyai manfaat yang lebih luas.
"Ia akan menelan
kos sebanyak RM500,000 ke RM1 juta untuk membangunkan perisian
teks-ke-ucapan untuk Bahasa Malaysia.
"Setakat ini
memang sukar untuk mendapatkan geran tersebut, kerana orang cenderung
berfikir bahawa perisian itu hanya akan memberi manfaat kepada
sebahagian kecil masyarakat.
"Tetapi jika anda
berfikir tentang hal itu, perisian ini boleh mempunyai kegunaan lain,
seperti ciri-ciri automasi suara untuk lif dan mesin tiket letak
kereta," katanya dalam satu temu bual telefon.
Satu lagi isu yang
disuarakan oleh ramai peserta adalah dari segi pekerjaan.
"Perkara yang
menyedihkan pada hari ini adalah ramai belia kurang upaya di Malaysia
menganggur atau tenaganya tidak digunakan sepenuhnya," kata
pengarah bahagian belia MDeC Sumitra Nair.
"(Tetapi) kami
telah menyaksikan ada orang yang berbakat dari masyarakat orang
kurang upaya menjadi profesional, bukan sahaja di pusat-pusat
panggilan atau perkhidmatan pelanggan, tetapi juga dalam bidang
seperti komunikasi dan kejuruteraan.
"Salah satu
daripada rakan-rakan kami, sebuah syarikat animasi tempatan, sedang
melatih OKU pendengaran dengan kemahiran dalam pemodelan dan reka
bentuk grafik; dan mereka adalah sangat berbakat kerana begitu fokus
dan sangat peka dengan persekitaran mereka.
"Syarikat ini kini
berkembang untuk menubuhkan sebuah akademi melatih belia orang kurang
upaya lain untuk menyediakan mereka bagi sektor multimedia kreatif,"
katanya.
Walau bagaimanapun,
sesetengah peserta memberi amaran terhadap pendekatan senarai semak
yang mudah dalam menangani keperluan masyarakat kurang upaya.
Dr Wong Meng Ee dari
Institut Pendidikan Nasional di Universiti Teknologi Nanyang,
Singapura menggambarkan ini dengan berkongsi cerita pengalaman satu
institusi memasang sebuah lif kerusi elektrik.
"Kos lif kerusi
itu ialah S $ 100,000 (RM253,334), yang merupakan wang yang cukup
untuk menyediakan dua makmal komputer di Singapura, dan ia memerlukan
kos penyelenggaraan sekurang-kurangnya S $ 3,000 (RM7,596) setahun.
"Selama 10 tahun,
tidak ada seorang pun yang menggunakan lif kerusi itu kecuali
juruteknik apabila mereka memperbaikinya ... akhirnya ia diambil
semula.
"Tidak ada
rundingan diadakan dengan orang yang akan menggunakan lif kerusi
tadi, ia hanya ada di sana demi mengikut peraturan," katanya.
Bathmavathi Krishnan
mengiakan sentimen itu; dia mengangkat sumpah sebagai senator di
Dewan Negara pada tahun lepas sebagai perwakilan bagi masyarakat
kurang upaya.
Bathmavathi berkata
halangan utama dengan dasar untuk orang kurang upaya adalah
kekurangan penyelarasan di antara kementerian.
"Ada kerja yang
baik dijalankan oleh pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan
agensi-agensi kerajaan, tetapi tiada siapa yang benar-benar mengawasi
gambaran yang lebih besar.
"Atau kita
mempunyai dasar yang kelihatan baik di atas kertas, tetapi tidak
mempunyai mekanisme untuk memastikan ia dilaksanakan dengan betul.
"Dari segi ICT,
saya rasa NGO adalah jauh lebih maju dalam pengetahuan mereka tentang
teknologi bantuan, tetapi sukar bagi mereka untuk mendekati Kerajaan.
Sementara itu, Prof
Madya Dr Yutaka Osugi dari Tsukuba University of Technology, Jepun
menekankan bahawa permintaan untuk keterangkuman perlu diseimbangkan
dengan keperluan individu.
"Ia penting bagi
pelajar untuk melihat bahawa mereka mempunyai perasaan ini sendiri,
identiti diri dan identiti sosial," beliau berkongsi, dengan
bantuan seorang intrepreter pekak.
"Mereka perlu
memahami siapa mereka dan bagaimana kaitannya dengan dunia.
"Saya mungkin
mempunyai masalah dengan telinga saya, tetapi itu tidak menjejaskan
keupayaan saya untuk mengambil bahagian dalam masyarakat,"
katanya.
Empat gambar disertakan
dengan rencana tadi.
Gambar pertama
menunjukkan Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa)
Universiti Malaya Prof Dr Mohd Hamdi Abd Shukor, Dr Cogburn, dan Yap
pada majlis ceramah meja bulat dengan kapsyen: Pendidikan Inklusif
Satu Kemestian.
Gambar kedua
menunjukkan seorang OKU penglihatan menggunakan komputer dengan
kapsyen: Melihat gambaran besar: Laman web yang serasi dengan
perisian membaca skrin membolehkan OKU penglihatan menggunakan
e-perkhidmatan yang tersedia bagi orang lain.
Gambar ketiga
menunjukkan Bathmavathi Krishnan di hadapan Dewan Negara dengan
kapsyen: Pejuang orang kurang upaya: Bathmavathi berkata perlu ada
penyelarasan yang lebih antara kementerian untuk memastikan
dasar-dasar untuk orang kurang upaya dilaksanakan dengan betul.
Gambar keempat
menunjukkan seorang lelaki menggunakan kerusi roda beliau di atas
tanjakan (ramp) di sebuah bangunan dengan kapsyen: Mobiliti Mudah:
kemudahan asas mesra orang kurang upaya seperti tanjakan (ramp)
kerusi roda amat penting bagi memastikan semua pelajar dapat
meneruskan pendidikan.
No comments:
Post a Comment