Sunday, 10 August 2014

Menunjukkan jalan: Summer Academy bertujuan membina semangat berdikari pelajar cacat penglihatan

Rencana "'Guiding the way: Summer Academy aims to build visually impaired students’ independence” oleh Casey McCracken bertarikh 27 Julai 2014 terbit di centredaily




Pada musim panas ini, pelajar-pelajar sekolah tinggi telah berhadapan dengan dinding batu, mengambil bahagian dalam 'rope course' dan menyeberang sungai dengan kanu di Summer Academy.

Kegiatan seperti ini mungkin sukar untuk mana-mana pengembara, tetapi penuntut-penuntut ini menghadapi cabaran tambahan: Semua mempunyai masalah penglihatan.

Summer Academy adalah program tiga minggu untuk pelajar-pelajar sekolah tinggi Pennsylvania yang buta atau cacat penglihatan dan adalah percuma untuk pelajar yang layak. Ia bertujuan mengukuhkan semangat berdikari dan kemahiran diri pelajar untuk membantu mereka berjaya di kolej atau di mana sahaja hidup akan membawa mereka selepas sekolah menengah.

Selepas lima tahun di Hiram G. Andrews Center di Johnstown, Summer Academy telah berpindah ke kampus Universiti Park Penn State.

"HGAC baik untuk kami," kata penyelaras program Shelly Faust-Jones. "Ia adalah sangat baik ketika memulakan program ini, tetapi di sini kita boleh mengambil kesempatan daripada situasi kolej sebenar. Penn State baharu sahaja menerima kami dengan tangan terbuka. Mereka sangat mengalu-alukan kedatangan peserta dan telah menyediakan kami dengan maklumat yang diperlukan. "

Summer Academy ditaja oleh kolej-kolej Pendidikan serta Kesihatan dan Pembangunan Manusia dan bekerjasama dengan Pennsylvania Technical Training Assistance Network, daripada Jabatan Pendidikan Khas.

"Kami cuba menyertai bidang pemulihan dan pendidikan," kata Faust-Jones. "Summer Academy membantu kami melakukannya. Ia seperti situasi menang-menang untuk semua orang. "

Sepanjang tiga minggu, pelajar-pelajar tidur di asrama Penn State, makan tengah hari di kantin kolej dan berpeluang menghadiri dua kelas di kolej.

"Kami mempunyai 12 profesor yang bekerjasama dan berkata, ya, mereka boleh duduk di kelas saya," kata Faust-Jones. "Jadual masa kami boleh menampung empat, oleh itu mereka mempunyai pilihan empat kelas. Mereka benar-benar menyukainya; sesuatu yang bersejarah. Ia adalah kelas kolej pertama mereka, jadi mereka semua teruja; memang menyeronokkan. "

Jurulatih Program Chris Cowan berkata pelajar dalam program ini secara amnya bijak dan mempunyai keupayaan untuk cemerlang di kolej.

"Tetapi apa yang kami dapati sebelum kita mulakan program ini," kata Cowan, "adalah mereka tidak mempunyai kemahiran hidup di kampus kolej. Mereka menghadapi masalah berulang-alik ke kelas, memasak makanan mereka sendiri, menggunakan kemudahan dobi sendiri. "

Apa yang mungkin kelihatan jelas bagi orang yang berpenglihatan biasa boleh menjadikan kehidupan kolej hampir mustahil untuk pelajar-pelajar Summer Academy.

"Oleh itu, dalam bidang akademik, mereka mungkin bersedia, tetapi mereka bergelut dengan apa yang perlu dimasukkan ke dalam beg, sedar bahawa anda perlu membawa beg dengan segala-galanya sepanjang hari," kata Faust-Jones. "Perkara seperti itulah, yang secara visual, pelajar-pelajar lain yang mempunyai penglihatan biasa akan melihat dan berkata, 'Oh, semua orang membawa beg galas,' tetapi pelajar-pelajar kami tidak dapat melihat semua itu. Ini semua memberi kelebihan kepada mereka apabila memulakan kerjaya kolej."

Selepas tiga minggu di Summer Academy, matlamatnya adalah untuk memupuk keyakinan pelajar bahawa mereka mempunyai keupayaan menjadi anggota masyarakat yang berdikari dan aktif.

"Apabila kanak-kanak datang ke sekolah, mereka tidak kenal sesiapa dan kebanyakan daripada mereka merupakan satu-satunya pelajar dengan masalah penglihatan di sesebuah sekolah tinggi," kata Faust-Jones. "Apabila pulang ke rumah, mereka anak-anak yang berbeza. Mereka datang menurut satu kaedah dan pulang ke rumah amat bersedia untuk menyokong diri mereka sendiri, lebih yakin dan hidup selesa dengan masalah penglihatan. Keyakinan yang anda lihat berkembang dalam masa tiga minggu, sangat menggembirakan. "

Aktiviti sepanjang program tersebut termasuklah berkanu, memanjat dinding batu dan mengendali cabaran tali tinggi di Shaver’s Creek Environmental Center Penn State.

Selain cabaran-cabaran fizikal, pelajar belajar kemahiran hidup seperti melintas jalan dengan selamat, pengurusan masa, menggunakan pengangkutan awam, memandu arah kampus dengan menggunakan tongkat, menggunakan kemudahan dobi, membeli-belah untuk barangan runcit, memasak dan mengimbangkan buku cek.

"Semalam kami menghabiskan keseluruhan masa makan tengah hari di makmal makanan di Henderson dan memasak keju panggang dan sup di atas dapur dan kami juga membuat kuih," kata pelajar Summer Academy Madeline Link, 16,. "Saya secara jujur ​​sangat takut dengan peralatan yang panas. Walaupun kami belajar subjek kimia, saya sentiasa meminta rakan makmal saya menyalakan penunu Bunsen, jadi saya fikir ia adalah satu langkah yang benar-benar besar bagi saya untuk keluar dari kerangka dan zon selesa yang sedia ada untuk mengendalikan dulang kuih yang panas, membalikkan keju panggang di dapur dan mengacau sup. "

Link mempunyai masalah penglihatan dipanggil Leber congenital amaurosis dan dia biasanya disertai oleh anjing pemandu beliau, Snowbird.

"Ia adalah satu penyakit keturunan yang menyebabkan kon dan rod saya tidak berfungsi dengan baik, terutama kon dalam kes saya," kata Link. "Oleh sebab itu saya mempunyai penglihatan yang sangat buruk dalam cahaya terang, saya juga buta warna dan tidak dapat melihat dengan terperinci. Saya mendapat Snowbird pada musim panas sebelum memulakan tahun pertama di kolej. Saya fikir dia telah banyak membantu dalam membuka ruang pintu sosial; dia menjadi topik perbualan permulaan yang baik. Saya berasa lebih selamat dan bebas apabila dalam perjalanan. "

Link sedaya upaya cuba tidak membiarkan kurang upaya beliau menghalangnya daripada hidup sebebas dan sepenuh yang mungkin.

"Satu lagi perkara yang saya fikir telah ditekankan di sini adalah advokasi diri," kata Link. "Sebagai contoh, minggu lepas kami pergi ke Wal-Mart membeli sup yang dimasak semalam. Saya tidak dapat membaca label pada tin sup, jadi saya terpaksa meminta bantuan dari kaunter perkhidmatan pelanggan. Saya secara jujur ​​amat takut berbuat begitu dan agak malu kerana terpaksa melakukannya, tetapi akhirnya semuanya berjalan baik. Saya berjaya mendapatkan sup dan dapat pula berbual tentang anjing saya.

"Saya rasa benar-benar berbangga dengan diri sendiri apabila selesai menjalankan tugas itu dan rasa lebih berdikari kerana mempunyai keyakinan mendapatkan bantuan yang diperlukan. Saya gembira kerana berpeluang melalui latihan itu. "

Jacob Morgan, 17, bersetuju bahawa program ini telah membantu beliau menjadi lebih berdikari.

"Saya tidak pernah benar-benar memggunakan tongkat sebelum ini," kata Morgan. "Saya pernah menggunakannya sekejap, tetapi tidak begitu mahir. Di sini, kita menggunakan tongkat hampir sepanjang masa setiap kali berjalan dari tempat ke tempat. Saya tidak begitu mahir menggunakannya pada mulanya; Saya masih tidak begitu mahir sekarang, tetapi semakin lama terasa semakin selesa pada saya. "

Kem tersebut bukan sahaja membantu Morgan mengetahui lebih lanjut mengenai masalah penglihatannya, tetapi juga bagaimana hendak mengajar orang lain mengenainya.

"Sepanjang pengalaman saya, apabila saya beritahu orang yang saya cacat penglihatan, mereka berkata, 'Adakah ini bermakna anda boleh melihat atau anda tidak dapat melihat?' "Kata Morgan. "Orang ramai umumnya berfikir anda sama ada buta atau anda boleh melihat. Saya mempunyai visi jarak jauh yang OK, tetapi saya mempunyai penglihatan yang tidak begitu baik apabila melibatkan di mana letak sesuatu benda itu dan saya tidak boleh menjejaki benda-benda seperti bola pingpong atau Frisbi.

"Sekarang saya rasa boleh mengajar orang dengan lebih baik. Sebenarnya saya tidak tahu saya mempunyai fotofobia (sensitif kepada cahaya) sebelum saya datang ke sini. Saya rasa saya boleh mengajar orang dengan lebih baik tentang apa yang saya ada dan tentang kecacatan penglihatan secara umum. "

Satu aspek program ini yang unik adalah bahawa ramai pembantu residen di situ juga cacat penglihatan dan sesetengahnya bekas pelajar kem.

"Memang seronok berada di sini dan kemudian dapat pula merenung kembali program kami," kata seorang pembantu residen Kirsten Boyle. "Memberikan nasihat secara langsung tentang apa yang dialami sebelum ini memang hebat. Saya rasa ia benar-benar membuka mata saya kepada semua program dan teknologi yang berbeza yang sedia ada untuk kami dan ... kami membentuk persahabatan dan kekal berhubung. Ia membantu mengajar anda bahawa ada orang lain di luar sana yang melalui pengalaman yang sama. "

Tarik Williams, juga bekas pelajar Summer Academy dan seorang pembantu residen bersetuju.

"Saya rasa amat bertuah dan bersyukur kerana berada di sini," kata Williams. "Seronok mengimbas kembali pengalaman saya yang lepas dan berkongsi dengan para pelajar. Bagi saya secara peribadi, saya mempunyai kecacatan penglihatan agak lewat dalam hidup saya, jadi apabila saya datang di sini ia masih agak baru kepada saya. Berada dalam program ini dan melihat orang yang cacat penglihatan dan pembantu-pembantu, amat bermakna kepada saya. Anda perlu percaya pada diri sendiri tidak kira apa.

Pembantu residen Katherine Kuis telah mendapat perspektif yang baharu tentang kerja beliau melatih anjing pemandu semenjak menyertai kem.

"Saya sedar bahawa memberikan kanak-kanak ini rasa berdikari adalah alat bantuan paling berguna yang boleh diberikan kepada mereka," kata Flick. Kami memupuk pelajar-pelajar kolej yang berpotensi dan akan hidup sendiri, keluar bekerja sebagai anggota masyarakat yang gagah. "

Luis Fontanez Jr, pembantu pengarah residen, gembira melihat kejayaan pelajar selepas menamatkan program ini dan terkenang kalaulah ia telah wujud semasa beliau berada di sekolah tinggi.

"Saya bernasib baik terlibat dengan program ini selama empat tahun, dan jika ada sesuatu yang boleh saya katakan, ia adalah bahawa saya benar-benar teringin sesuatu seperti ini telahpun dijalankan semasa saya remaja."

Fontanez, seorang pelajar siswazah Penn Negeri yang buta sepenuhnya, berkata program seperti itu tentu akan membantu beliau beralih ke kehidupan di kolej dan pengalaman kolej itu akan menjadi lebih mudah.

"Memperolehi semua alat dan pengetahuan yang disediakan oleh program ini ... akan banyak memberi manfaat kepada saya," katanya. "Sebaliknya, boleh dikatakan, saya terpaksa mengikut rentak persekitaran, dan menyesuaikannya sendiri."

Pelajar Sara Kowalewski, 15 tahun, tahu bahawa apa yang telah dipelajari akan membantunya pada masa hadapan.

"Kami menimba pengetahuan daripada segala-galanya," kata Kowalewski. "Hanya kerana anda mempunyai kecacatan, tidak bermakna anda tidak boleh. Ungkapan 'anda tidak boleh' tidak sesuai untuk sesiapa, kerana anda memang boleh. "

"Walaupun saya hanya 15 tahun, saya tahu semua pengalaman ini akan kekal bersama saya kerana ia secucuk dengan saya dan memang satu program yang baik. Ia membantu mengubah kehidupan, dan berada bersama-sama semua orang, semua pelajar-pelajar yang mempunyai masalah penglihatan, ia menunjukkan bahawa anda tidak bersendirian. Malah apabila anda berasa keseorangan, sebenarnya anda tidak begitu. "

Pelajaran-pelajaran itu telah membantu Kowalewski belajar bukan sahaja tentang kecacatan penglihatan tetapi juga telah membantu beliau memahami dirinya.

"Saya lebih yakin dan telah sedar tentang banyak perkara tentang diri sendiri yang tidak diketahui sebelum ini," kata Kowalewski. "Anda perlu melangkah keluar dari zon selesa pembelajaran ke dalam zon panik supaya akhirnya mampu memikirkan dan meluaskan pemandangan anda. Anda perlu belajar sesuatu yang baru untuk mencari apa yang anda suka dan apa yang anda tidak suka kerana jika anda kekal di dalam zon selesa sepanjang hayat anda, anda tidak akan ke mana-mana, anda tidak akan mencapai apa-apa. "

No comments:

Post a Comment