Rencana "'Guiding
the way: Summer Academy aims to build visually impaired students’
independence” oleh Casey McCracken bertarikh 27 Julai 2014 terbit
di
centredaily
Pada musim panas ini,
pelajar-pelajar sekolah tinggi telah berhadapan dengan dinding batu,
mengambil bahagian dalam 'rope course' dan menyeberang sungai dengan
kanu di Summer Academy.
Kegiatan seperti ini
mungkin sukar untuk mana-mana pengembara, tetapi penuntut-penuntut
ini menghadapi cabaran tambahan: Semua mempunyai masalah penglihatan.
Summer Academy adalah
program tiga minggu untuk pelajar-pelajar sekolah tinggi Pennsylvania
yang buta atau cacat penglihatan dan adalah percuma untuk pelajar
yang layak. Ia bertujuan mengukuhkan semangat berdikari dan kemahiran
diri pelajar untuk membantu mereka berjaya di kolej atau di mana
sahaja hidup akan membawa mereka selepas sekolah menengah.
Selepas lima tahun di
Hiram G. Andrews Center di Johnstown, Summer Academy telah berpindah
ke kampus Universiti Park Penn State.
"HGAC baik untuk
kami," kata penyelaras program Shelly Faust-Jones. "Ia
adalah sangat baik ketika memulakan program ini, tetapi di sini kita
boleh mengambil kesempatan daripada situasi kolej sebenar. Penn State
baharu sahaja menerima kami dengan tangan terbuka. Mereka sangat
mengalu-alukan kedatangan peserta dan telah menyediakan kami dengan
maklumat yang diperlukan. "
Summer Academy ditaja
oleh kolej-kolej Pendidikan serta Kesihatan dan Pembangunan Manusia
dan bekerjasama dengan Pennsylvania Technical Training Assistance
Network, daripada Jabatan Pendidikan Khas.
"Kami cuba
menyertai bidang pemulihan dan pendidikan," kata Faust-Jones.
"Summer Academy membantu kami melakukannya. Ia seperti situasi
menang-menang untuk semua orang. "
Sepanjang tiga minggu,
pelajar-pelajar tidur di asrama Penn State, makan tengah hari di
kantin kolej dan berpeluang menghadiri dua kelas di kolej.
"Kami mempunyai 12
profesor yang bekerjasama dan berkata, ya, mereka boleh duduk di
kelas saya," kata Faust-Jones. "Jadual masa kami boleh
menampung empat, oleh itu mereka mempunyai pilihan empat kelas.
Mereka benar-benar menyukainya; sesuatu yang bersejarah. Ia adalah
kelas kolej pertama mereka, jadi mereka semua teruja; memang
menyeronokkan. "
Jurulatih Program Chris
Cowan berkata pelajar dalam program ini secara amnya bijak dan
mempunyai keupayaan untuk cemerlang di kolej.
"Tetapi apa yang
kami dapati sebelum kita mulakan program ini," kata Cowan,
"adalah mereka tidak mempunyai kemahiran hidup di kampus kolej.
Mereka menghadapi masalah berulang-alik ke kelas, memasak makanan
mereka sendiri, menggunakan kemudahan dobi sendiri. "
Apa yang mungkin
kelihatan jelas bagi orang yang berpenglihatan biasa boleh menjadikan
kehidupan kolej hampir mustahil untuk pelajar-pelajar Summer Academy.
"Oleh itu, dalam
bidang akademik, mereka mungkin bersedia, tetapi mereka bergelut
dengan apa yang perlu dimasukkan ke dalam beg, sedar bahawa anda
perlu membawa beg dengan segala-galanya sepanjang hari," kata
Faust-Jones. "Perkara seperti itulah, yang secara visual,
pelajar-pelajar lain yang mempunyai penglihatan biasa akan melihat
dan berkata, 'Oh, semua orang membawa beg galas,' tetapi
pelajar-pelajar kami tidak dapat melihat semua itu. Ini semua memberi
kelebihan kepada mereka apabila memulakan kerjaya kolej."
Selepas tiga minggu di
Summer Academy, matlamatnya adalah untuk memupuk keyakinan pelajar
bahawa mereka mempunyai keupayaan menjadi anggota masyarakat yang
berdikari dan aktif.
"Apabila
kanak-kanak datang ke sekolah, mereka tidak kenal sesiapa dan
kebanyakan daripada mereka merupakan satu-satunya pelajar dengan
masalah penglihatan di sesebuah sekolah tinggi," kata
Faust-Jones. "Apabila pulang ke rumah, mereka anak-anak yang
berbeza. Mereka datang menurut satu kaedah dan pulang ke rumah amat
bersedia untuk menyokong diri mereka sendiri, lebih yakin dan hidup
selesa dengan masalah penglihatan. Keyakinan yang anda lihat
berkembang dalam masa tiga minggu, sangat menggembirakan. "
Aktiviti sepanjang
program tersebut termasuklah berkanu, memanjat dinding batu dan
mengendali cabaran tali tinggi di Shaver’s Creek Environmental
Center Penn State.
Selain cabaran-cabaran
fizikal, pelajar belajar kemahiran hidup seperti melintas jalan
dengan selamat, pengurusan masa, menggunakan pengangkutan awam,
memandu arah kampus dengan menggunakan tongkat, menggunakan kemudahan
dobi, membeli-belah untuk barangan runcit, memasak dan mengimbangkan
buku cek.
"Semalam kami
menghabiskan keseluruhan masa makan tengah hari di makmal makanan di
Henderson dan memasak keju panggang dan sup di atas dapur dan kami
juga membuat kuih," kata pelajar Summer Academy Madeline Link,
16,. "Saya secara jujur sangat takut dengan peralatan yang
panas. Walaupun kami belajar subjek kimia, saya sentiasa meminta
rakan makmal saya menyalakan penunu Bunsen, jadi saya fikir ia adalah
satu langkah yang benar-benar besar bagi saya untuk keluar dari
kerangka dan zon selesa yang sedia ada untuk mengendalikan dulang
kuih yang panas, membalikkan keju panggang di dapur dan mengacau sup.
"
Link mempunyai masalah
penglihatan dipanggil Leber congenital amaurosis dan dia biasanya
disertai oleh anjing pemandu beliau, Snowbird.
"Ia adalah satu
penyakit keturunan yang menyebabkan kon dan rod saya tidak berfungsi
dengan baik, terutama kon dalam kes saya," kata Link. "Oleh
sebab itu saya mempunyai penglihatan yang sangat buruk dalam cahaya
terang, saya juga buta warna dan tidak dapat melihat dengan
terperinci. Saya mendapat Snowbird pada musim panas sebelum memulakan
tahun pertama di kolej. Saya fikir dia telah banyak membantu dalam
membuka ruang pintu sosial; dia menjadi topik perbualan permulaan
yang baik. Saya berasa lebih selamat dan bebas apabila dalam
perjalanan. "
Link sedaya upaya cuba
tidak membiarkan kurang upaya beliau menghalangnya daripada hidup
sebebas dan sepenuh yang mungkin.
"Satu lagi perkara
yang saya fikir telah ditekankan di sini adalah advokasi diri,"
kata Link. "Sebagai contoh, minggu lepas kami pergi ke Wal-Mart
membeli sup yang dimasak semalam. Saya tidak dapat membaca label pada
tin sup, jadi saya terpaksa meminta bantuan dari kaunter perkhidmatan
pelanggan. Saya secara jujur amat takut berbuat begitu dan agak
malu kerana terpaksa melakukannya, tetapi akhirnya semuanya berjalan
baik. Saya berjaya mendapatkan sup dan dapat pula berbual tentang
anjing saya.
"Saya rasa
benar-benar berbangga dengan diri sendiri apabila selesai menjalankan
tugas itu dan rasa lebih berdikari kerana mempunyai keyakinan
mendapatkan bantuan yang diperlukan. Saya gembira kerana berpeluang
melalui latihan itu. "
Jacob Morgan, 17,
bersetuju bahawa program ini telah membantu beliau menjadi lebih
berdikari.
"Saya tidak pernah
benar-benar memggunakan tongkat sebelum ini," kata Morgan. "Saya
pernah menggunakannya sekejap, tetapi tidak begitu mahir. Di sini,
kita menggunakan tongkat hampir sepanjang masa setiap kali berjalan
dari tempat ke tempat. Saya tidak begitu mahir menggunakannya pada
mulanya; Saya masih tidak begitu mahir sekarang, tetapi semakin lama
terasa semakin selesa pada saya. "
Kem tersebut bukan
sahaja membantu Morgan mengetahui lebih lanjut mengenai masalah
penglihatannya, tetapi juga bagaimana hendak mengajar orang lain
mengenainya.
"Sepanjang
pengalaman saya, apabila saya beritahu orang yang saya cacat
penglihatan, mereka berkata, 'Adakah ini bermakna anda boleh melihat
atau anda tidak dapat melihat?' "Kata Morgan. "Orang ramai
umumnya berfikir anda sama ada buta atau anda boleh melihat. Saya
mempunyai visi jarak jauh yang OK, tetapi saya mempunyai penglihatan
yang tidak begitu baik apabila melibatkan di mana letak sesuatu benda
itu dan saya tidak boleh menjejaki benda-benda seperti bola pingpong
atau Frisbi.
"Sekarang saya
rasa boleh mengajar orang dengan lebih baik. Sebenarnya saya tidak
tahu saya mempunyai fotofobia (sensitif kepada cahaya) sebelum saya
datang ke sini. Saya rasa saya boleh mengajar orang dengan lebih baik
tentang apa yang saya ada dan tentang kecacatan penglihatan secara
umum. "
Satu aspek program ini
yang unik adalah bahawa ramai pembantu residen di situ juga cacat
penglihatan dan sesetengahnya bekas pelajar kem.
"Memang seronok
berada di sini dan kemudian dapat pula merenung kembali program
kami," kata seorang pembantu residen Kirsten Boyle. "Memberikan
nasihat secara langsung tentang apa yang dialami sebelum ini memang
hebat. Saya rasa ia benar-benar membuka mata saya kepada semua
program dan teknologi yang berbeza yang sedia ada untuk kami dan ...
kami membentuk persahabatan dan kekal berhubung. Ia membantu mengajar
anda bahawa ada orang lain di luar sana yang melalui pengalaman yang
sama. "
Tarik Williams, juga
bekas pelajar Summer Academy dan seorang pembantu residen bersetuju.
"Saya rasa amat
bertuah dan bersyukur kerana berada di sini," kata Williams.
"Seronok mengimbas kembali pengalaman saya yang lepas dan
berkongsi dengan para pelajar. Bagi saya secara peribadi, saya
mempunyai kecacatan penglihatan agak lewat dalam hidup saya, jadi
apabila saya datang di sini ia masih agak baru kepada saya. Berada
dalam program ini dan melihat orang yang cacat penglihatan dan
pembantu-pembantu, amat bermakna kepada saya. Anda perlu percaya pada
diri sendiri tidak kira apa.
Pembantu residen
Katherine Kuis telah mendapat perspektif yang baharu tentang kerja
beliau melatih anjing pemandu semenjak menyertai kem.
"Saya sedar bahawa
memberikan kanak-kanak ini rasa berdikari adalah alat bantuan paling
berguna yang boleh diberikan kepada mereka," kata Flick. Kami
memupuk pelajar-pelajar kolej yang berpotensi dan akan hidup sendiri,
keluar bekerja sebagai anggota masyarakat yang gagah. "
Luis Fontanez Jr,
pembantu pengarah residen, gembira melihat kejayaan pelajar selepas
menamatkan program ini dan terkenang kalaulah ia telah wujud semasa
beliau berada di sekolah tinggi.
"Saya bernasib
baik terlibat dengan program ini selama empat tahun, dan jika ada
sesuatu yang boleh saya katakan, ia adalah bahawa saya benar-benar
teringin sesuatu seperti ini telahpun dijalankan semasa saya remaja."
Fontanez, seorang
pelajar siswazah Penn Negeri yang buta sepenuhnya, berkata program
seperti itu tentu akan membantu beliau beralih ke kehidupan di kolej
dan pengalaman kolej itu akan menjadi lebih mudah.
"Memperolehi semua
alat dan pengetahuan yang disediakan oleh program ini ... akan banyak
memberi manfaat kepada saya," katanya. "Sebaliknya, boleh
dikatakan, saya terpaksa mengikut rentak persekitaran, dan
menyesuaikannya sendiri."
Pelajar Sara
Kowalewski, 15 tahun, tahu bahawa apa yang telah dipelajari akan
membantunya pada masa hadapan.
"Kami menimba
pengetahuan daripada segala-galanya," kata Kowalewski. "Hanya
kerana anda mempunyai kecacatan, tidak bermakna anda tidak boleh.
Ungkapan 'anda tidak boleh' tidak sesuai untuk sesiapa, kerana anda
memang boleh. "
"Walaupun saya
hanya 15 tahun, saya tahu semua pengalaman ini akan kekal bersama
saya kerana ia secucuk dengan saya dan memang satu program yang baik.
Ia membantu mengubah kehidupan, dan berada bersama-sama semua orang,
semua pelajar-pelajar yang mempunyai masalah penglihatan, ia
menunjukkan bahawa anda tidak bersendirian. Malah apabila anda berasa
keseorangan, sebenarnya anda tidak begitu. "
Pelajaran-pelajaran itu
telah membantu Kowalewski belajar bukan sahaja tentang kecacatan
penglihatan tetapi juga telah membantu beliau memahami dirinya.
"Saya lebih yakin
dan telah sedar tentang banyak perkara tentang diri sendiri yang
tidak diketahui sebelum ini," kata Kowalewski. "Anda perlu
melangkah keluar dari zon selesa pembelajaran ke dalam zon panik
supaya akhirnya mampu memikirkan dan meluaskan pemandangan anda. Anda
perlu belajar sesuatu yang baru untuk mencari apa yang anda suka dan
apa yang anda tidak suka kerana jika anda kekal di dalam zon selesa
sepanjang hayat anda, anda tidak akan ke mana-mana, anda tidak akan
mencapai apa-apa. "
No comments:
Post a Comment