Rencana "'The
Blind Leading the Blind " oleh Liam bertarikh 28 Julai 2014
terbit di
angryflatcap
Saya fikir saya
mempunyai idea yang cukup baik tentang apa yang akan terjadi apabila
kehilangan penglihatan saya.
Kadang-kadang pada
waktu malam apabila hendak ke tandas membuang air kecil, saya malas
menghidupkan lampu. Saya tahu arah ke tandas, dan tahu apa halangan
yang mungkin menyebabkan saya jatuh tersungkur. Kalau ketika itu saya
rasa begitu tenang, saya juga akan mensasarkan pancutan ke dalam
mangkuk tandas tanpa bantuan cahaya buatan.
Rasa bangga dengan
kepekaan saya dengan persekitaran, saya sering berfikir bahawa saya
tidak akan apa-apa jika buta. Jangan salah anggap: memanglah ia satu
kejadian yang tidak diingini, tetapi saya fikir saya boleh
menanganinya.
Rupa-rupanya saya
salah. Terima kasih kepada Niewidzialna Wystawa Warsaw ('Pameran
ghaib'), saya mendapat peluang untuk mencuba pengalaman buta
sementara. Saya teruk. Mengemudi sebuah bilik yang anda lihat seribu
kali sebelum ini adalah satu hal, tetapi menghadapi bilik yang tidak
dikenali tanpa mampu melihat benar-benar berbeza.
Sekumpulan pengunjung
telah dibawa ke dalam bilik yang hitam pekat. Seorang buta bertindak
sebagai pemandu anda, tetapi kebanyakan masa pandai-pandailah anda
mengendalikan diri sendiri. Anda dibawa melalui satu siri senario
setiap hari. Walaupun dengan mata terbuka luas, saya tidak dapat
melihat apa-apa.
Kami tidak dibenarkan
mengambil gambar, tetapi memang patut pun kerana tiada apa pun yang
kelihatan.
Saya berjalan memegang
dinding dengan satu tangan, perlahan-lahan meraba-raba untuk maju ke
hadapan. Saya cuba meraba halangan di laluan hadapan, tetapi acap
kali teraba dada seseorang. Kadang-kadang saya akan sampai ke depan
dan terlanggar sesuatu yang lebih boleh diterima, seperti tangan atau
lengan, tetapi selalunya dada orang. Saya hairan juga bilik itu tidak
diterangi sinar rasa malu saya.
Saya tidak tahu besar
mana bilik itu. Saya benar-benar takut dengan kemungkinan ruang yang
terbuka. Saya cuba mengecip lidah untuk mengetahui sama ada saya
boleh mengukur persekitaran saya menggunakan echolocation.
Rupa-rupanya, saya tidak boleh.
Selepas 45 minit, kami
telah dibawa keluar. Kami meraba-raba pintu dan berjalan keluar. Mata
saya menyesuaikan fungsinya dengan cahaya, dan saya berasa lega dan
bersyukur.
Saya pernah lihat orang
buta berjalan di kawasan keretapi Tube dibantu oleh tidak lebih
daripada sebatang tongkat sahaja. Saya lebih kagum kini. Saya tentu
tidak keruan, merangkak-rangkak atau berpaut pada belakang badan
penumpang komuter supaya selamat. Walaupun jika saya berjalan tegak,
saya akan mengambil langkah-langkah kecil dan melakukan satu demi
satu gangguan seksual yang tidak disengajakan.
Jika saya menggunakan
pendekatan meraba-raba dinding di sebuah kafe di pinggir jalan, saya
sudah pasti tersungkur ke atas meja. Jika saya berjalan mengikut
kelajuan di dalam bilik tadi, masa untuk berjalan kaki yang biasanya
mengambil masa 30 minit mungkin menjadi sepanjang hari.
Di sinilah perancangan
jalan yang baik diperlukan, bukan? Itu merupakan beberapa cara untuk
membantu orang buta berjalan ke mana sahaja.
Malangnya, masih banyak
yang perlu dilakukan di Britain. Dalam kaji selidik yang dijalankan
oleh Guide Dogs UK, 63% daripada orang buta atau separa buta telah
dilaporkan cedera oleh halangan-halangan di jalan.
Papan-A memang banyak
di laluan pejalan kaki. Tutup mata anda dan cuba berjalan di jalan
yang bersepahan dengan benda-benda ini. Di akhir perjalanan, anda
akan berfikir benda-benda ini tidaklah selucu mana.
Dengan begitu banyak
kemalangan menunggu untuk berlaku, adalah mudah untuk melihat mengapa
melangkah ke luar rumah merupakan kemungkinan yang membimbangkan. Ini
sedikit sebanyak menjelaskan mengapa hanya satu pertiga daripada
orang dewasa buta atau separa buta bekerja, dan mengapa hampir
separuh daripada orang buta dan separa buta berasa 'sedikit' atau
'sepenuhnya' terputus daripada orang dan perkara-perkara di
sekeliling mereka (RNIB) .
Teknologi seperti
'Argus II' oleh Second Sight dapat membantu mengatasi beberapa bentuk
kebutaan, tetapi penyelesaian ini tidak sesuai untuk semua orang dan
jauh daripada sempurna.
Walaupun mereka bentuk
semula bandar-bandar dari akar umbi bukanlah pilihan yang praktikal
dalam kebanyakan kes, Guide Dogs UK telah menyenaraikan beberapa
langkah yang lebih segera untuk menjadikan jalan-jalan lebih selamat.
Perkara-perkara mudah seperti tidak meletakkan kereta anda di kaki
lima (apabila meletak kereta atau ketika memandu), dan tidak
meninggalkan tong sampah anda di tengah-tengah jalan amat membantu.
Tetapi bagaimana jika
kita dapat mereka bentuk semula zon bandar dengan mengambil kira
keperluan orang buta? Seperti mana-mana post blog sendiri yang
berwibawa, saya telah menemui TED Talk yang merangsang pemikiran
sebagai penutup rencana..
Chris Downey adalah
seorang arkitek yang kehilangan penglihatannya selepas pembedahan
otak. Beliau bercerita tentang bagaimana dia mengatasi permasalahan
buta yang dialaminya, dan strategi beliau untuk bergerak ke
mana-mana. Dia dapat menyesuaikan dirinya dengan merasa bahang
matahari pada mukanya. Itulah yang luar biasa. Saya begitu bergantung
kepada GPS. Saya yakin bahawa jika satelit GPS gagal saya akan kekal
di sesuatu tempat itu, perlahan-lahan berputar dalam satu bulatan
sehingga saya mati akibat kebuluran.
Di akhir ceramah itu,
beliau berkongsi idea tentang apa rupa bentuk sebuah bandar yang
mesra orang buta seperti: kawasan pejalan kaki yang luas dengan
rangkaian pengangkutan awam yang hebat. Ia akan memberi manfaat
kepada semua orang, yang celik atau tidak. Dan kita tidak perlu
berhadapan dengan jenaka yang bukan-bukan terpampang di Papan-A lagi.
Yup. Saya akan turut
serta.
No comments:
Post a Comment