Rencana "'Instrument
petting zoo' allows visually impaired kids hands-on experience"
oleh Arika Herron bertarikh 24 Julai 2014 terbit di
journalnow
Tutup mata anda, dan
nota seruling yang nyaring mendayu melalui lagu Little Red School
House Tracy di kampus Industries for the Blind (IFB) hampir
menyerupai kicauan burung.
Ledakan trompet pula
hampir meniru pekikan gajah.
Itu bukan sebabnya
mengapa Winston-Salem Symphony memanggil inisiatif barunya zoo
menyentuh alat muzik. Ini merupakan peluang pertama untuk sebahagian
besar kanak-kanak memegang alat muzik, kata Jessica Munch-Dittmar,
pengarah pendidikan dan penglibatan masyarakat simfoni ini.
Orang yang berkhemah di
kem musim panas Student Enrichment Experience (SEE) IFB tidak perlu
menutup mata mereka pada hari Khamis tersebut. Lebih kurang dua belas
orang dalam lingkungan umur murid sekolah rendah yang berkhemah di
situ rata-rata mempunyai kalau tidak banyak, sedikit masalah
penglihatan sehinggalah yang buta sepenuhnya.
Muzik adalah penting
bagi kebanyakan kanak-kanak, yang juga diperkenalkan kepada gitar dan
drum di kem itu, kata Jenny Viars, penyelaras kem SEE. Aktiviti pada
hari Khamis itu adalah "zoo menyentuh" alat muzik yang
pertama di kem tersebut.
"Saya suka tekan
kekunci," kata Elisa Simmons, 9, yang baru selesai bermain alat
kegemarannya - seruling. Chelsea Pulliam, seorang pelatih dengan
simfoni tadi, meniup melalui corong sambil Elisa - yang mengaku
sukakan irama jaz - merasakan panjang alat itu, menekan kunci yang
berbeza untuk menukar nota.
"Saya suka muzik
yang tenang," katanya.
Elisa adalah pekhemah
yang kembali semula sebagaimana ramai yang lain dalam kumpulan itu,
kata Jenny.
Program musim panas ini
adalah peluang untuk kanak-kanak buta dan cacat penglihatan bergaul
bersama kanak-kanak seperti mereka. Sokongan rakan sebaya adalah
penting, kata Jenny.
Kem selama tiga minggu
ini, yang akan berterusan sehingga minggu depan, membantu
pelajar-pelajar buta dan cacat penglihatan dari peringkat tadika
sehinggalah gred 12. Dari pembelajaran kemahiran dapur ke kelas yoga,
kem itu membina semangat berdikari pelajar, kata Jenny. Hari-hari di
kem merupakan gabungan kelas dan aktiviti yang membina kemahiran
sementara masih menyediakan suasana kem musim panas yang dirasakan
oleh "rakan-rakan celik mereka," kata Jenny.
Winston-Salem Symphony
memulakan inisiatif zoo menyentuh alat muzik awal tahun ini sebagai
satu cara memperkenalkan murid-murid gred lima kepada alat-alat muzik
sebelum mereka menjejak kaki ke sekolah menengah dan mempunyai
peluang menyertai band atau orkestra, kata Jessica.
"Ini membolehkan
kanak-kanak mendekati dan merasa selesa dengan alat muzik yang
biasanya hanya dilihat dari jauh," katanya.
Program ini telah
berkembang lebih luas daripada hanya melibatkan murid-murid sekolah
menengah. Jenny berkata, dia menjangka ia akan terus berkembang
apabila progam itu meningkat ke tahun pertama persekolahan selagi
penglibatan sukarelawan berkembang seiring. Zoo menyentuh alat muzik
dipacu oleh sukarelawan, dan pengalaman muzik sukarelawan merangkumi
mereka yang tidak berpengalaman langsung hinggalah ke pemain horn
utama kumpulan simfoni itu, Bob Campbell.
Bob, yang menunjukkan
cara bermain trombon pada hari Khamis itu, berkata sesetengah pelajar
cepat selesa dengan alat muzik itu manakala yang lain adalah lebih
teragak-agak. Tetapi matlamat beliau hanyalah untuk membolehkan
mereka merasai pengalaman membuat bising dengan alat muzik tersebut.
Bob berkata beliau biasanya hanya menunjukkan pelajar bagaimana
hendak menggerakkan bibir mereka dengan cara yang diperlukan untuk
trombon, tetapi bekerja dengan pelajar-pelajar buta merupakan satu
cabaran pada mulanya. Bob berkata beliau terkejut apabila kanak-kanak
tadi dapat meniru tindakannya dengan hanya mendengar.
"Kami mahu
kanak-kanak berminat dalam muzik," katanya. "Kanak-kanak
adalah masa depan muzik."
No comments:
Post a Comment