Thursday, 31 July 2014

'Zoo menyentuh alat muzik' membolehkan kanak-kanak cacat penglihatan mendapat pengalaman jarak dekat

Rencana "'Instrument petting zoo' allows visually impaired kids hands-on experience" oleh Arika Herron bertarikh 24 Julai 2014 terbit di journalnow







Tutup mata anda, dan nota seruling yang nyaring mendayu melalui lagu Little Red School House Tracy di kampus Industries for the Blind (IFB) hampir menyerupai kicauan burung.



Ledakan trompet pula hampir meniru pekikan gajah.



Itu bukan sebabnya mengapa Winston-Salem Symphony memanggil inisiatif barunya zoo menyentuh alat muzik. Ini merupakan peluang pertama untuk sebahagian besar kanak-kanak memegang alat muzik, kata Jessica Munch-Dittmar, pengarah pendidikan dan penglibatan masyarakat simfoni ini.



Orang yang berkhemah di kem musim panas Student Enrichment Experience (SEE) IFB tidak perlu menutup mata mereka pada hari Khamis tersebut. Lebih kurang dua belas orang dalam lingkungan umur murid sekolah rendah yang berkhemah di situ rata-rata mempunyai kalau tidak banyak, sedikit masalah penglihatan sehinggalah yang buta sepenuhnya.



Muzik adalah penting bagi kebanyakan kanak-kanak, yang juga diperkenalkan kepada gitar dan drum di kem itu, kata Jenny Viars, penyelaras kem SEE. Aktiviti pada hari Khamis itu adalah "zoo menyentuh" alat muzik yang pertama di kem tersebut.



"Saya suka tekan kekunci," kata Elisa Simmons, 9, yang baru selesai bermain alat kegemarannya - seruling. Chelsea Pulliam, seorang pelatih dengan simfoni tadi, meniup melalui corong sambil Elisa - yang mengaku sukakan irama jaz - merasakan panjang alat itu, menekan kunci yang berbeza untuk menukar nota.



"Saya suka muzik yang tenang," katanya.



Elisa adalah pekhemah yang kembali semula sebagaimana ramai yang lain dalam kumpulan itu, kata Jenny.



Program musim panas ini adalah peluang untuk kanak-kanak buta dan cacat penglihatan bergaul bersama kanak-kanak seperti mereka. Sokongan rakan sebaya adalah penting, kata Jenny.



Kem selama tiga minggu ini, yang akan berterusan sehingga minggu depan, membantu pelajar-pelajar buta dan cacat penglihatan dari peringkat tadika sehinggalah gred 12. Dari pembelajaran kemahiran dapur ke kelas yoga, kem itu membina semangat berdikari pelajar, kata Jenny. Hari-hari di kem merupakan gabungan kelas dan aktiviti yang membina kemahiran sementara masih menyediakan suasana kem musim panas yang dirasakan oleh "rakan-rakan celik mereka," kata Jenny.



Winston-Salem Symphony memulakan inisiatif zoo menyentuh alat muzik awal tahun ini sebagai satu cara memperkenalkan murid-murid gred lima kepada alat-alat muzik sebelum mereka menjejak kaki ke sekolah menengah dan mempunyai peluang menyertai band atau orkestra, kata Jessica.



"Ini membolehkan kanak-kanak mendekati dan merasa selesa dengan alat muzik yang biasanya hanya dilihat dari jauh," katanya.



Program ini telah berkembang lebih luas daripada hanya melibatkan murid-murid sekolah menengah. Jenny berkata, dia menjangka ia akan terus berkembang apabila progam itu meningkat ke tahun pertama persekolahan selagi penglibatan sukarelawan berkembang seiring. Zoo menyentuh alat muzik dipacu oleh sukarelawan, dan pengalaman muzik sukarelawan merangkumi mereka yang tidak berpengalaman langsung hinggalah ke pemain horn utama kumpulan simfoni itu, Bob Campbell.



Bob, yang menunjukkan cara bermain trombon pada hari Khamis itu, berkata sesetengah pelajar cepat selesa dengan alat muzik itu manakala yang lain adalah lebih teragak-agak. Tetapi matlamat beliau hanyalah untuk membolehkan mereka merasai pengalaman membuat bising dengan alat muzik tersebut. Bob berkata beliau biasanya hanya menunjukkan pelajar bagaimana hendak menggerakkan bibir mereka dengan cara yang diperlukan untuk trombon, tetapi bekerja dengan pelajar-pelajar buta merupakan satu cabaran pada mulanya. Bob berkata beliau terkejut apabila kanak-kanak tadi dapat meniru tindakannya dengan hanya mendengar.



"Kami mahu kanak-kanak berminat dalam muzik," katanya. "Kanak-kanak adalah masa depan muzik."

No comments:

Post a Comment