Tuesday 30 September 2014

Perkara-perkara yang kurang diketahui tentang menjadi pekak buta

Rencana "Lesser-known things about being deafblind" oleh Liz Ball bertarikh 10 September 2014 terbit di bbc




Bagi Liz Ball, yang tidak lagi mempunyai pendengaran atau penglihatan, komunikasi lebih banyak dilakukan dengan menyentuh tangan orang lain. Di sini beliau mendedahkan lima perkara yang kurang diketahui tentang menjadi pekak buta.

Kata-kata di sekeliling, dan menerusi lantai

Orang yang pekak buta tidak terjejas oleh perkara-perkara yang mungkin dianggap ramai satu gangguan. Ini bermakna mereka boleh bekerja walaupun ketika ada perbualan yang hangat, majlis jamuan teh pejabat, muzik kuat, ribut petir dan seumpamanya.

Tetapi, apabila ada pergerakan udara yang sedikit ketika mengambil sehelai kertas, atau getaran paling kecil apabila meletakkan kaki dengan perlahan di atas lantai, ini serta-merta mungkin menarik perhatian orang yang pekak buta.

Ada juga gangguan-gangguan jenis lain. Saya telah mengisytiharkan satu tempat mesyuarat sebagai tidak boleh digunakan kerana lantai kayu di situ menguatkan getaran dari peti sejuk di dapur yang berhampiran. Mereka yang boleh mendengar yang bersama-sama saya ketika itu tidak sedar tentang getaran tersebut sehinggalah saya menarik perhatian mereka berkenaannya, tetapi saya tidak dapat menanggungnya lagi.

Anda adalah apa yang tangan anda katakan tentang anda

Terdapat banyak bentuk sentuhan yang berbeza, atau sentuhan komunikasi. Buku rujukan pekak buta adalah satu bentuk mengeja dengan sentuhan jari, di mana setiap huruf abjad mempunyai tanda yang dibuat untuk tangan anda. Ada isyarat menggunakan tangan, apabila seseorang yang pekak buta meletakkan tangan mereka ke atas tangan orang yang ditemui untuk merasakan bentuk dan pergerakan Bahasa Isyarat British (BSL). Sesetengahnya boleh menggunakan abjad blok di mana huruf besar dibentuk dengan jari ke tapak tangan.

Cara seseorang menyentuh boleh memberitahu banyak perkara tentang mereka. Daripada kekakuan di tangan, ketegasan dan irama, atau keupayaan bahasa sentuhan, pertimbangan yang cepat boleh dibuat berhubung personaliti seseorang atau motif samalah seperti dengan wajah atau nada suara.

Orang yang pekak buta mungkin tidak melihat rupa seseorang, atau apa yang mereka pakai, tetapi tanggapan pertama masih diambilkira, dan ini dapat diketahui melalui tangan.

Tangan tegang dan pergerakan yang janggal? Neurotik. Tangan yang kuat tetapi santai dengan irama yang stabil? Prihatin dan terbuka.

Seperti juga cara membentuk tanggapan pertama, ia boleh jadi salah, tetapi siapa yang boleh menghentikan diri mereka sendiri?

Bercakap semasa anda makan

Jika anda berkomunikasi melalui sentuhan sahaja, ia boleh menjadi sukar untuk berbual dengan rakan-rakan semasa makan malam. Ia melibatkan regangan lengan dan pergerakan untuk berkomunikasi di meja sambil cuba tidak melanggar bekas minuman dan bahaya-bahaya lain yang tidak dijangka.

Dalam entri blognya baru-baru ini, penyair pekak buta dan penulis esei John Lee Clark mencadangkan meletakkan orang di tengah-tengah bilik dan meja di sekeliling mereka. Saya pernah melihat orang berkomunikasi antara satu sama lain seperti ini di majlis-majlis dan ia kelihatan seperti cara yang baik supaya lebih mudah bersosial pada waktu makan.

Terdapat cara yang lebih banyak untuk berkomunikasi dengan orang pekak buta daripada bilangan orang pekak buta itu sendiri.

Komunikasi boleh berlaku dengan banyak cara yang berbeza - ucapan jelas, sentuhan mengeja dengan jari, membuat isyarat lebih mudah untuk dilihat atau rasa, dan sebagainya. Tetapi, untuk merumitkan perkara lagi, orang yang pekak buta mengolah variasi mereka sendiri terhadap kaedah ini.

Saya berkomunikasi menggunakan manual pekak buta tetapi menggunakan lima cara yang berbeza untuk berkomunikasi tentang nombor, bergantung kepada siapa saya bercakap dan apa yang mereka tahu.

Sesetengah orang mungkin menggunakan titik nombor Braille di belakang tangan saya atau melakar nombor cetak di telapak tangan saya. Atau mereka yang lebih mengenali BSL mungkin menyesuaikannya. Sebagai contoh seseorang itu menggenggam jari telunjuk saya sebagai tanda nombor satu, nombor dua ialah jari telunjuk dan jari hantu, dan nombor tiga ialah jari telunjuk, jari hantu dan jari manis.

Sentuh untuk bercakap

Jika seseorang yang pekak buta disentuh, mereka menganggap ada orang yang ingin berkomunikasi dengan mereka kerana mereka tidak dapat melihat atau mendengar orang tadi.

Apabila seseorang menyentuh saya, saya cuba meneka niat mereka. Sebagai contoh, jika saya di dalam kereta api, saya anggap dia ialah seorang pemeriksa tiket, dan menunjukkan tiket perjalanan kepadanya.

Saya boleh bercakap dan dapat menjelaskan bagaimana orang boleh berkomunikasi dengan saya. Saya menawarkan kad manual Braille dan cetak pekak buta supaya mereka boleh mengeja perkataan kepada saya di tangan saya. Tetapi saya mungkin bercakap dengan ruang kosong atau seseorang yang menyentuh saya secara tidak sengaja. Ironinya, ia kemudiannya boleh mengambil masa yang lama bagi mereka untuk menerangkan pada kad saya bahawa mereka bukan benar-benar mahu bercakap.

Untuk mendapatkan perhatian saya, sentuh bahu, lengan atau tangan saya. Berdiri rapat jika anda mahu berkomunikasi tetapi melangkah ke belakang jika anda tidak mahu - saya berkomunikasi rapat dengan orang tetapi juga suka sedikit ruang peribadi.

Rakan-rakan saya dan saya mencipta satu isyarat kod Morse rahsia untuk digunakan dengan saya jika mereka melihat saya berjalan bersendirian dan kelihatan tertekan atau mengabaikan sentuhan biasa. Kami menciptanya selepas satu insiden di sebuah stesen kereta api London di mana saya sedang menunggu rakan sekerja pada suatu pagi. Kakitangan dan penumpang cuba membantu dengan memegang saya dan tidak mendengar apapun yang saya katakan tentang berkomunikasi menggunakan kad saya. Saya akhirnya menjadi sangat kecewa.

Apabila rakan saya tiba, dia menyentuh saya tetapi saya bercakap dengan kuat memberitahu siapa sahaja di situ supaya meninggalkan saya sendirian. Oleh sebab itu, kami mencipta isyarat Morse rahsia sebagai cara yang cepat untuk rakan-rakan mengatakan "Semuanya ok, saya tahu apa yang saya lakukan, saya boleh berkomunikasi dengan anda".

Walaupun saya telah memberi tumpuan kepada komunikasi sentuhan di halaman ini, perlu diambilkira bahawa ramai yang menyatakan diri mereka pekak bisu boleh melihat dan / atau mendengar sedikit.

No comments:

Post a Comment