Rencana "For blind
bus riders, a new app boosts independence" oleh Madeline Kennedy
bertarikh 2 September 2014 terbit di
news.yahoo
New York (Reuters
Health) - Satu aplikasi telefon pintar baru membantu orang buta
mengemudi transit awam di kawasan Seattle.
Aplikasi yang dinamakan
StopInfo, disepadukan ke dalam aplikasi sedia ada yang popular
dipanggil OneBusAway yang memberikan maklumat masa sebenar berkenaan
lokasi bas bandar. StopInfo menambah maklumat yang membantu penumpang
buta mencari perhentian bas.
"Apabila pengguna
mahu maklumat terperinci tentang perhentian transit, dia menyentuh
butang dan sistem itu akan memaparkan maklumat, seperti kedudukan
perhentian berbanding dengan persimpangan jalan, sama ada terdapat
sebuah bangku dan tong sampah, apa bentuk tiang papan tanda. . .
Maklumat ini boleh dibaca dengan kuat untuk pengguna telefon yang
buta, menggunakan mod VoiceOver," jelas Alan Borning dalam e-mel
kepada Reuters Health.
Borning ialah seorang
profesor di University of Washington. Pelajar siswazah beliau
mencipta aplikasi baru tadi.
Walaupun StopInfo
memperoleh kebanyakan maklumatnya dari pangkalan data King County
Metro, ia juga bergantung kepada maklumat daripada pengguna komuniti,
yang buta dan sebaliknya. Untuk memastikan maklumat yang ditambah
oleh pengguna adalah betul, app itu menggunakan sistem pengundian, di
mana setiap penyertaan dikira sebagai satu undi. Untuk disahkan,
setiap penghantaran mesti mendapat sekurang-kurangnya tiga undi dan
75% permohonan lain mesti menyokongnya.
StopInfo boleh didapati
secara percuma dan menggunakan platform IOS (iPhone), Android, dan
Windows Phone, dan juga melalui SMS, maklum balas suara interaktif,
dan Web.
Ia telah digunakan
secara meluas, menurut Caitlin Bonnar, salah seorang pencipta app
tersebut.
Beliau memberitahu
Reuters Health melalui e-mel yang StopInfo "diakses, secara
purata, kira-kira seribu kali sehari semenjak kami melancarkannya
pada lewat bulan Februari, yang menunjukkan bahawa ia juga digunakan
oleh penduduk awam. Kami telah menerima kira-kira 1,300 permohonan
maklumat untuk 845 perhentian bas yang unik sekitar Seattle sejak
itu. "
Oleh kerana StopInfo
semakin popular, penciptanya mengambil enam pengguna pertengahan umur
untuk kajian kecil tentang bagaimana ia memberi kesan kepada cara
perjalanan orang buta. Tiga peserta buta sepenuhnya; sementara yang
lain bebeza-beza tahap penglihatan yang boleh digunakan. Empat
tinggal di pinggir bandar Seattle, manakala dua tinggal di
pusat-pusat bandar.
Keputusan, yang akan
dibentangkan di persidangan tahunan Association for Computing
Machinery pada bulan Oktober dan dilaporkan dalam penerbitan
Association’s Assets '14, menunjukkan bahawa StopInfo secara umum
membantu pengguna buta dan boleh menggalakkan perjalanan spontan dan
yang belum diterokai.
Kajian ini berlangsung
kira-kira lima minggu, di mana para peserta telah diminta untuk
mengisi borang web dengan butiran 10 hingga 20 perjalanan yang mereka
ambil dalam tempoh itu.
Para peserta ini sudah
mahir dalam perjalanan secara bebas dan menggunakan telefon pintar,
dan oleh itu penyelidik mengambil perhatian bahawa mereka mungkin
tidak menggambarkan penduduk umum.
Borning berkata
peserta, "mendapati sistem itu boleh digunakan dan maklumatnya
membantu. . . Semua peserta berkata, mereka akan terus menggunakan
StopInfo selepas kajian. "
Dia dan murid-muridnya
paling berminat dalam tiga unsur: kebolehgunaan, kebebasan dan
keselamatan. Kebebasan adalah yang paling penting, kerana ini adalah
satu halangan yang berterusan untuk orang buta dan telah dinilai
sebagai sangat penting oleh peserta.
Keputusan menunjukkan
bahawa app itu menyokong kebebasan. Peserta berkata pada 29 (38%)
borang web bahawa mereka biasanya tidak akan mencuba sesuatu
perjalanan yang diambil dan merujuk kepada StopInfo pada 26 (89%)
daripada perjalanan-perjalanan itu.
StopInfo tidak memberi
kesan ketara terhadap perasaan selamat, bagaimanapun - dan penyelidik
takut pengguna mungkin merasa terdedah kepada peragut semasa
menggunakan telefon pintar mereka di khalayak ramai.
Dalam pengauditan
berjalan kaki, penyelidik mendapati bahawa maklumat app adalah 100%
tepat dalam hampir semua kategori. Jeff Switzer, dari Jabatan
Pengangkutan King County, memberitahu Reuters Health melalui e-mel
bahawa jabatannya telah bekerjasama dengan pencipta "untuk
meletakkan langkah-langkah tertentu yang boleh memantau sistem dan
mendedahkan vandalisme data kepada perhatian mereka untuk susulan dan
pembetulan. "
Walaupun app dalam
kelompok yang sama, OneBusAway, beroperasi di beberapa bandar di
seluruh negara, StopInfo terhad kepada kawasan Seattle. Borning, yang
juga terlibat dalam mewujudkan OneBusAway, merasakan bahawa buat masa
ini, StopInfo paling baik dibiarkan beroperasi sebagai program
perintis. Ia perlu dinilai dalam tempoh masa yang lebih panjang,
beliau berkata, "untuk melihat bagaimana bergunanya untuk jumlah
orang yang lebih besar, untuk melihat sama ada kita boleh mengekalkan
penyertaan dalam memasukkan dan mengesahkan maklumat, dan untuk
melihat bagaimana ia sesuai dengan operasi agensi transit."
Marion Hersh dari
Universiti Glasgow di Scotland, yang mempelajari teknologi bantuan
dan hilang upaya tetapi tidak terlibat dalam penyelidikan baharu ini,
bersetuju. Beliau menekankan kepentingan menyeragamkan app di seluruh
sistem transit bandar yang berbeza supaya orang buta boleh bergerak
di antara bandar-bandar itu dengan mudah. Sebaik-baiknya, sistem itu
akan "berfungsi di semua perhentian bas kalau boleh di seluruh
dunia," Hersh memberitahu Reuters Health melalui e-mel.
Borning optimis tentang
alat-alat seperti ini. "Kita berada dalam zaman yang menarik
untuk menyokong kebebasan orang buta dan yang rendah penglihatan -
dan orang kurang upaya secara lebih umum - menggunakan teknologi yang
sudah terbina seperti telefon pintar," katanya.
No comments:
Post a Comment