Saturday, 20 September 2014

Untuk penumpang bas buta, aplikasi baru meningkatkan keupayaan berdikari

Rencana "For blind bus riders, a new app boosts independence" oleh Madeline Kennedy bertarikh 2 September 2014 terbit di news.yahoo




New York (Reuters Health) - Satu aplikasi telefon pintar baru membantu orang buta mengemudi transit awam di kawasan Seattle.

Aplikasi yang dinamakan StopInfo, disepadukan ke dalam aplikasi sedia ada yang popular dipanggil OneBusAway yang memberikan maklumat masa sebenar berkenaan lokasi bas bandar. StopInfo menambah maklumat yang membantu penumpang buta mencari perhentian bas.

"Apabila pengguna mahu maklumat terperinci tentang perhentian transit, dia menyentuh butang dan sistem itu akan memaparkan maklumat, seperti kedudukan perhentian berbanding dengan persimpangan jalan, sama ada terdapat sebuah bangku dan tong sampah, apa bentuk tiang papan tanda. . . Maklumat ini boleh dibaca dengan kuat untuk pengguna telefon yang buta, menggunakan mod VoiceOver," jelas Alan Borning dalam e-mel kepada Reuters Health.

Borning ialah seorang profesor di University of Washington. Pelajar siswazah beliau mencipta aplikasi baru tadi.

Walaupun StopInfo memperoleh kebanyakan maklumatnya dari pangkalan data King County Metro, ia juga bergantung kepada maklumat daripada pengguna komuniti, yang buta dan sebaliknya. Untuk memastikan maklumat yang ditambah oleh pengguna adalah betul, app itu menggunakan sistem pengundian, di mana setiap penyertaan dikira sebagai satu undi. Untuk disahkan, setiap penghantaran mesti mendapat sekurang-kurangnya tiga undi dan 75% permohonan lain mesti menyokongnya.

StopInfo boleh didapati secara percuma dan menggunakan platform IOS (iPhone), Android, dan Windows Phone, dan juga melalui SMS, maklum balas suara interaktif, dan Web.

Ia telah digunakan secara meluas, menurut Caitlin Bonnar, salah seorang pencipta app tersebut.

Beliau memberitahu Reuters Health melalui e-mel yang StopInfo "diakses, secara purata, kira-kira seribu kali sehari semenjak kami melancarkannya pada lewat bulan Februari, yang menunjukkan bahawa ia juga digunakan oleh penduduk awam. Kami telah menerima kira-kira 1,300 permohonan maklumat untuk 845 perhentian bas yang unik sekitar Seattle sejak itu. "

Oleh kerana StopInfo semakin popular, penciptanya mengambil enam pengguna pertengahan umur untuk kajian kecil tentang bagaimana ia memberi kesan kepada cara perjalanan orang buta. Tiga peserta buta sepenuhnya; sementara yang lain bebeza-beza tahap penglihatan yang boleh digunakan. Empat tinggal di pinggir bandar Seattle, manakala dua tinggal di pusat-pusat bandar.

Keputusan, yang akan dibentangkan di persidangan tahunan Association for Computing Machinery pada bulan Oktober dan dilaporkan dalam penerbitan Association’s Assets '14, menunjukkan bahawa StopInfo secara umum membantu pengguna buta dan boleh menggalakkan perjalanan spontan dan yang belum diterokai.

Kajian ini berlangsung kira-kira lima minggu, di mana para peserta telah diminta untuk mengisi borang web dengan butiran 10 hingga 20 perjalanan yang mereka ambil dalam tempoh itu.

Para peserta ini sudah mahir dalam perjalanan secara bebas dan menggunakan telefon pintar, dan oleh itu penyelidik mengambil perhatian bahawa mereka mungkin tidak menggambarkan penduduk umum.

Borning berkata peserta, "mendapati sistem itu boleh digunakan dan maklumatnya membantu. . . Semua peserta berkata, mereka akan terus menggunakan StopInfo selepas kajian. "

Dia dan murid-muridnya paling berminat dalam tiga unsur: kebolehgunaan, kebebasan dan keselamatan. Kebebasan adalah yang paling penting, kerana ini adalah satu halangan yang berterusan untuk orang buta dan telah dinilai sebagai sangat penting oleh peserta.

Keputusan menunjukkan bahawa app itu menyokong kebebasan. Peserta berkata pada 29 (38%) borang web bahawa mereka biasanya tidak akan mencuba sesuatu perjalanan yang diambil dan merujuk kepada StopInfo pada 26 (89%) daripada perjalanan-perjalanan itu.

StopInfo tidak memberi kesan ketara terhadap perasaan selamat, bagaimanapun - dan penyelidik takut pengguna mungkin merasa terdedah kepada peragut semasa menggunakan telefon pintar mereka di khalayak ramai.

Dalam pengauditan berjalan kaki, penyelidik mendapati bahawa maklumat app adalah 100% tepat dalam hampir semua kategori. Jeff Switzer, dari Jabatan Pengangkutan King County, memberitahu Reuters Health melalui e-mel bahawa jabatannya telah bekerjasama dengan pencipta "untuk meletakkan langkah-langkah tertentu yang boleh memantau sistem dan mendedahkan vandalisme data kepada perhatian mereka untuk susulan dan pembetulan. "

Walaupun app dalam kelompok yang sama, OneBusAway, beroperasi di beberapa bandar di seluruh negara, StopInfo terhad kepada kawasan Seattle. Borning, yang juga terlibat dalam mewujudkan OneBusAway, merasakan bahawa buat masa ini, StopInfo paling baik dibiarkan beroperasi sebagai program perintis. Ia perlu dinilai dalam tempoh masa yang lebih panjang, beliau berkata, "untuk melihat bagaimana bergunanya untuk jumlah orang yang lebih besar, untuk melihat sama ada kita boleh mengekalkan penyertaan dalam memasukkan dan mengesahkan maklumat, dan untuk melihat bagaimana ia sesuai dengan operasi agensi transit."

Marion Hersh dari Universiti Glasgow di Scotland, yang mempelajari teknologi bantuan dan hilang upaya tetapi tidak terlibat dalam penyelidikan baharu ini, bersetuju. Beliau menekankan kepentingan menyeragamkan app di seluruh sistem transit bandar yang berbeza supaya orang buta boleh bergerak di antara bandar-bandar itu dengan mudah. Sebaik-baiknya, sistem itu akan "berfungsi di semua perhentian bas kalau boleh di seluruh dunia," Hersh memberitahu Reuters Health melalui e-mel.

Borning optimis tentang alat-alat seperti ini. "Kita berada dalam zaman yang menarik untuk menyokong kebebasan orang buta dan yang rendah penglihatan - dan orang kurang upaya secara lebih umum - menggunakan teknologi yang sudah terbina seperti telefon pintar," katanya.

No comments:

Post a Comment