Friday 3 October 2014

Panduan tentang anjing pemandu di Malaysia

Rencana "A Malaysian Guide to guide dogs" oleh Tan Yi Liang bertarikh 1 October 2014 terbit di thestar




PETALING JAYA: Pendidikan adalah jalan utama anjing pemandu boleh diterima secara sosial sebagai satu cara membantu OKU penglihatan Malaysia, kata ahli Jawatankuasa Hak Asasi Manusia Majlis Peguam Mohammad Faizal Che Yusof.
"Orang ramai masih sensitif terhadap anjing dan perlu ada pendidikan dan kesedaran untuk menuju kepada perubahan. Kita jarang melihat anjing pemandu dengan sesiapa di sini, "kata Mohammad Faizal.
Mohammad Faizal, yang diminta mengulas mengenai insiden yang dimuatkan dalam video Facebook tentang anjing pemandu untuk orang buta, LaShawn dan pengendalinya yang buta, Stevens Chan, berkata mana-mana sekatan ke atas orang buta menggunakan anjing pemandu perlu mengambil kira hak-hak mereka berhubung kebebasan pergerakan di bawah Perlembagaan Persekutuan.
"Sebagai warganegara Malaysia, anda mempunyai hak untuk bergerak di mana sahaja yang anda mahu selagi anda tidak melanggar mana-mana undang-undang dan peraturan-peraturan," kata Mohammad Faizal, yang juga seorang buta.
Dalam video berjudul "Are you blind? The embarrassing truth about Malaysians" Chan yang berusia 52 tahun dan LaShawn ditunjukkan tidak dibenarkan menaiki teksi dan bas, dan akhirnya diberitahu supaya meninggalkan sebuah kompleks membeli-belah di Kuala Lumpur.
Walau bagaimanapun, Mohammad Faizal mengingatkan bahawa peraturan tempatan memang wujud, dan rakyat Malaysia yang buta yang menggunakan anjing pemandu dan rakyat Malaysia yang boleh melihat harus menyeimbangkan penggunaannya.
"Keseimbangan perlu diambil antara hak mereka untuk pergerakan sebagai orang kurang upaya dan sensitiviti orang lain," katanya.
Ketika ditanya apa yang boleh dilakukan untuk membolehkan rakyat Malaysia yang buta akses yang sama kepada kemudahan awam dan pengangkutan awam, Mohammad Faizal berkata haiwan itu adalah satu pengalaman yang sangat baru bagi ramai rakyat Malaysia. "Rakyat Malaysia dari semua kaum agak terkejut apabila melihat orang buta dibantu oleh anjing pemandu. Jika orang tahu bagaimana berkesannya anjing ini, mereka akan terkejut, "kata Mohammad Faizal.
Dalam perbualan telefon dengan The Star Online, Mohammad Faisal berkata anjing pemandu yang betul-betul terlatih menjaga kebajikan tuannya dengan cara yang "profesional".
"Mereka profesional, tahu apa yang perlu dilakukan untuk pemilik mereka dan bagaimana melindungi orang itu daripada bahaya," katanya.
Mohammad Faizal memberi contoh Mahomed-Abraar Khatri yang dibenarkan melalui fatwa yang dikeluarkan pada tahun 2008 oleh Majlis Syariah Undang-undang Islam UK untuk membawa dan bergantung kepada anjing pemandu Vargö apabila dia menggunakan masjid Bilal Jamia di Leicester.
"Pihak masjid membina sebuah bilik khas untuk anjing ini untuk berehat semasa waktu solat. Inilah sebabnya mengapa media mesti membantu menyebarkan kesedaran tentang bagaimana anjing pemandu berfungsi, bagaimana mereka membantu orang buta, "kata Mohammad Faizal. Ketika dihubungi, Senator Dewan Negara Bathmavathi Krishnan berkata kepada orang yang buta, anjing pemandu yang terlatih merupakan alat bantuan membantu orang berkenaan menjalani kehidupan yang bebas.
"Sudah tentu, ia boleh menjejaskan beberapa sensitiviti, tetapi anjing itu di situ untuk membantu orang itu," kata Bathmavathi. Beliau memetik kenyataan pada 2013 oleh mufti Perlis Dr Juanda Jaya, yang berkata pada Januari 2013 bahawa menggunakan khidmat anjing pemandu yang terlatih adalah dibenarkan dalam Islam
"Jika suatu dekri boleh dikeluarkan dari Majilis Fatwa, ia boleh membantu sebagai panduan kepada umat Islam," kata Bathmavathi, yang merupakan Presiden Persatuan Wanita Kurang Upaya Malaysia.
Ketika diminta mengulas mengenai video Chan dan LaShawn, Bathmavathi berkata mereka yang bergantung kepada anjing pemandu mempunyai hak asasi untuk bergantung kepada anjing itu dan tidak didiskriminasi. "Saya tidak fikir mereka perlu dihalang daripada kompleks membeli-belah atau dinafikan menggunakan bas atau kereta api, jika dilihat dari perspektif hak asasi manusia. Seseorang yang kurang upaya mempunyai hak untuk menggunakan beberapa jenis bantuan seperti anjing pemandu, "katanya.
Bathmavathi bagaimanapun mengingatkan, bahawa perlu ada satu badan yang mengawal dan memperakui latihan ini supaya tingkah laku anjing itu memenuhi standard antarabangsa tertentu yang boleh diterima . "Pengendali juga perlu dikaji supaya bertanggungjawab terhadap kelakuan anjing pemandu," kata Bathmavathi.
Pada masa ini, Chan, yang merupakan pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Persatuan Glaukoma Malaysia sedang meningkatkan kesedaran penggunaan anjing pemandu melalui Dogs For Sight (DFS) kempen oleh Save One's Sight Mission (SOSM)
Chan telah dilaporkan oleh The Star berkata DFS merancang untuk mengetengahkan anjing pemandu supaya dibenarkan dalam kemudahan awam seperti kereta api dan hotel dan dengan itu lebih banyak anjing pemandu boleh dibawa masuk ke Malaysia.

No comments:

Post a Comment