Monday, 28 July 2014

Cahaya di hujung terowong

Rencana "The light at the end of the tunnel" bertarikh 24 Julai 2014 terbit di thehindu



Kami meminta anda menamakan satu perkara yang akan membuat sekolah anda lebih mesra kepada yang kurang upaya penglihatan.

Berikut ialah beberapa jawapan yang diterima:

Saya merasakan bahawa bukan infrastruktur yang menjadikan mana-mana sekolah mudah diakses oleh pelajar cacat penglihatan tetapi guru khusus untuk menangani pelajar-pelajar keperluan khas. Jika kurikulum dan aktiviti-aktiviti lain boleh memenuhi keperluan kumpulan ini maka tiada apa yang boleh menghalang mereka daripada mencapai kejayaan cemerlang dalam kehidupan masing-masing. Secara keseluruhan, andai kata sekolah saya boleh menyediakan seorang guru seperti Cik Sullivan, maka setiap pelajar cacat penglihatan akan menjadi Helen Keller atau John Milton.

Vishal Kulkarni

Class X, KV Bijapur



Apabila melihat di sekeliling bilik darjah dalam sekolah saya, saya segera mengerti bahawa papan yang digunakan di sini boleh digantikan dengan rak-rak buku penuh dengan buku-buku Braille yang membolehkan mereka yang cacat penglihatan membaca dan belajar.

Eupho.C.J,

Excel Central School, Thiruvattar



Di sekolah seperti yang saya hadiri iaitu bukan sebuah sekolah untuk pelajar buta, pelajar cacat penglihatan mungkin berasa sukar untuk bergerak. Jadi perkara pertama yang boleh diubah ialah menukar tangga menjadi ramp untuk menghalang pelajar-pelajar buta daripada tersandung. Papan tanda dalam Braille juga boleh dipasang supaya pelajar dapat membaca arahan.

Sohail Sanjay Moideen,

St. Paul’s International School, Kalamassery.



Kurikulum perlu diajar menggunakan audio dan bukan dengan kertas bagi pelajar kurang upaya penglihatan. Sebagai ganti menulis nota, pelajar kurang upaya penglihatan boleh belajar sukatan pelajaran mereka dengan mendengar maklumat yang direkodkan dalam pemain audio. Peperiksaan bertulis boleh digantikan dengan ujian lisan. Saya percaya perubahan ini akan memberi manfaat kepada pelajar kurang upaya penglihatan dalam pendidikan mereka.

Athira Sivadas

Class VIII, Bharatiya Vidya Bhavan Pottore, Thrissur



Perubahan utama yang perlu dilakukan di sekolah untuk menjadikannya lebih mesra pelajar cacat penglihatan adalah dengan mengekalkan persekitaran yang tidak bising, kerana ini boleh membantu mereka menumpukan perhatian kepada pendengaran. Meletakkan jalur di laluan pejalan kaki juga akan membantu mereka berasa laluan, yang membolehkan pelajar-pelajar itu lebih berdikari.

Subathradevi.S,

Class X, Alwin Memorial Public School



Sekolah kami boleh membuat persiapan untuk komputer dengan teknologi yang bertambah baik dilengkapi pembaca skrin. Teks, gambar dan filem yang disimpan di dalam komputer boleh dihantar melalui isyarat yang akan dilihat dan dianalisis oleh pelajar yang cacat penglihatan melalui antara muka.

K.Akhil Vasanth

Class VI, Pushpalata British International School, Tirunelveli

No comments:

Post a Comment