Thursday, 10 July 2014

Didorong untuk membantu

Rencana "Company taps niche for patients needing transport" oleh Nevash Nair bertarikh 9 Julai 2014 terbit di thestar



Syarikat mengambil pengkhususan membantu pesakit yang memerlukan pengangkutan

Rakyat Malaysia cepat menerima teknologi apabila ia berkaitan dengan pengangkutan awam. Warga kota yang perlu berurusan dengan sistem pengangkutan awam yang separuh masak pantas menerima penyelesaian berasaskan aplikasi apabila hendak mendapatkan teksi.

Aplikasi telefon pintar seperti Uber dan MyTeksi telah melihat perkembangan pesat di rantau ini dalam tempoh 24 bulan yang lalu.

MyTeksi - diasaskan oleh dua graduan Harvard Business School - adalah tempahan telefon pintar automatik dan platform penghantaran yang telah menjadi penyelamat bagi ramai pengguna.

Dilihat sebagai pesaing untuk MyTeksi, Easy Taxi, aplikasi e-pemanggil mudah alih yang ditubuhkan di Brazil mempunyai pelabur yang termasuk syarikat telekomunikasi dan media Sweden, Millicon dan iMENA, sebuah firma pelaburan berpangkalan di Dubai dan Jordan.

Uber yang berasal dari Amerika Syarikat melancarkan aplikasinya pada tahun lepas di Singapura dan dengan cepat berkembang ke Bangkok, Manila dan Kuala Lumpur.

Dilancarkan pada tahun 2009, Uber hari ini boleh didapati di 70 bandar-bandar dan kehadiran globalnya yang berkembang pesat terus membawa penduduk dan bandar-bandar mereka lebih dekat di antara satu sama lain.

Cara kita memanggil teksi atau apa-apa bentuk pengangkutan awam seperti yang kita ketahui telah berubah.

Dari pintu ke pintu

Kini terdapat juga penyelesaian bagi mereka yang memerlukan bantuan dengan pengangkutan untuk temu janji perubatan.

Pengangkutan perubatan bukan kecemasan bertujuan untuk membantu individu, umumnya warga tua dan orang kurang upaya, yang tidak berada dalam keadaan kecemasan tetapi memerlukan lebih banyak bantuan daripada yang disediakan oleh perkhidmatan teksi.

Menurut laporan, bilangan warga emas dijangka meningkat 9.9% pada tahun 2020 dan dijangka bahawa pada tahun 2030, 15% daripada penduduk Malaysia adalah warga emas.

Selagi ini berterusan, warga yang lebih berumur akan memerlukan bantuan khas kerana mereka semakin tua. Bagi sesetengah orang, akan ada keperluan untuk lawatan ke hospital, sering membuat pemeriksaan dan perundingan dengan doktor.

Walau bagaimanapun, dengan kebanyakan rakyat Malaysia yang bekerja tetap tanpa waktu yang fleksibel, adalah hampir mustahil anak-anak boleh membawa ibu bapa mereka untuk pemeriksaan perubatan.

Keadaan ini adalah sama bagi yang bekerja di luar negara dengan ibu bapa mereka yang masih di Malaysia. Setelah melalui pengalaman pahit yang sama dengan bapanya, Dr Prathaban Raju membuat keputusan untuk memulakan perkhidmatan Door2Door Doctor melalui syarikatnya, Suria Medical Logistics.

"Ayah saya telah disahkan menghidap kanser dan ketika itu saya bekerja di sebuah hospital di negeri lain. Ia adalah masa yang sukar bagi keluarga kami, "kata Prathaban.

"Sebagai seorang doktor, anda hanya melihat pesakit yang dihantar kepada anda, tetapi pada masa bapa saya sakit saya mula menyedari betapa sukarnya untuk pesakit datang untuk temu janji perubatan," katanya.

Dr Prathaban kemudian mula bertanya pesakit tentang perjalanan mereka ke hospital dan mendapati bahawa sebahagian daripada mereka terpaksa mengambil beberapa keaedah pengangkutan awam yang berbeza untuk satu lawatan pendek dan pemeriksaan biasa.

Dia mula berfikir dan Dr Prathaban mengambil perhatian tentang hakikat bahawa sejumlah besar pesakit telah dibawa oleh ahli keluarga, memandu sendiri walaupun sakit atau mengambil teksi. Ditambah dengan kesesakan lalu lintas dan keadaan tempat letak kereta di kebanyakan hospital, lawatan ke hospital yang mudah, menjadi tugas yang sukar.

"Amatlah sedih melihat beberapa pesakit yang terpaksa meninggalkan rumah mereka pada pukul 6 pagi hanya untuk berjumpa doktor enam jam kemudian," katanya.

Ini mendorong beliau untuk mengkaji model perniagaan yang membolehkan pesakit pergi ke hospital pilihan mereka tanpa membebankan sesiapa atau bergantung kepada pengangkutan awam.

Beliau kemudian memutuskan untuk melaburkan RM200,000 untuk memulakan perkhidmatan Door2Door Doctor itu.

"Tidaklah mudah apabila saya memulakannya. Bertukar dari bidang perubatan untuk menjadi seorang usahawan adalah satu langkah besar bagi saya. Saya terpaksa mengajar diri saya segala-galanya, "kata Dr Prathaban.

"Model Door2Door Doctor adalah mudah. Kami menjemput pelanggan yang selalu membuat pemeriksaan di hospital berdasarkan jadual mereka dan menghantar mereka pulang ke rumah semula," jelas beliau.

Menggunakan model keahlian yang bermula daripada RM49, Door2Door Doctor membezakan diri mereka daripada teksi biasa dengan menyediakan akses kerusi roda di van mereka, seorang wakil perubatan yang terlatih untuk menyelia perjalanan dan perkhidmatan perundingan telefon 24 jam.

Door2Door Doctor juga membantu ahli membuat temujanji di hospital. Jururawat yang berkelayakan dan ahli fisioterapi juga boleh didapati jika pelanggan memutuskan mereka memerlukannya.

Prathaban menjelaskan bahawa harga perkhidmatan dikira berdasarkan kadar teksi dan bilangan perjalanan setiap minggu.

"Kami boleh menyesuaikan keahlian seseorang bergantung kepada keperluan mereka," kata Dr Prathaban.

"Kami bukan perkhidmatan ambulans. Kami tidak menjawab panggilan kecemasan. Kami memberi tumpuan memenuhi permintaan orang yang memerlukan perkhidmatan yang boleh dipercayai, selamat dan pengangkutan yang mengikut masa ke dan dari hospital, "katanya.

Rancangan besar

Walaupun sebuah syarikat baru, Door2Door Doctor merancang menambah lima lagi kenderaan untuk kumpulan perkhidmatannya dalam tempoh 12 bulan akan datang.

"Kami telah mendapat maklum balas yang hebat daripada orang ramai. Kami kini mengendalikan perkhidmatan di kawasan PJ / KL dan sedang mencari peluang untuk berkembang, "kata Dr Prathaban.

Syarikat itu juga aktif mencari pembiayaan awal dan pelabur. Syarikat itu juga sedang mengkaji untuk mengembangkan perkhidmatannya menggunakan telefon pintar melalui aplikasi.

"Pada masa ini, pelanggan kami kebanyakannya anak-anak yang mempunyai masa yang sangat terhad menghantar ibu bapa mereka untuk pemeriksaan biasa. Oleh kerana itu generasi muda menggunakan perkhidmatan kami untuk ibu bapa mereka, "kata Dr Prathaban.

No comments:

Post a Comment