Rencana "Company
taps niche for patients needing transport" oleh Nevash Nair
bertarikh 9 Julai 2014 terbit di
thestar
Syarikat mengambil
pengkhususan membantu pesakit yang memerlukan pengangkutan
Rakyat Malaysia cepat
menerima teknologi apabila ia berkaitan dengan pengangkutan awam.
Warga kota yang perlu berurusan dengan sistem pengangkutan awam yang
separuh masak pantas menerima penyelesaian berasaskan aplikasi
apabila hendak mendapatkan teksi.
Aplikasi telefon pintar
seperti Uber dan MyTeksi telah melihat perkembangan pesat di rantau
ini dalam tempoh 24 bulan yang lalu.
MyTeksi - diasaskan
oleh dua graduan Harvard Business School - adalah tempahan telefon
pintar automatik dan platform penghantaran yang telah menjadi
penyelamat bagi ramai pengguna.
Dilihat sebagai pesaing
untuk MyTeksi, Easy Taxi, aplikasi e-pemanggil mudah alih yang
ditubuhkan di Brazil mempunyai pelabur yang termasuk syarikat
telekomunikasi dan media Sweden, Millicon dan iMENA, sebuah firma
pelaburan berpangkalan di Dubai dan Jordan.
Uber yang berasal dari
Amerika Syarikat melancarkan aplikasinya pada tahun lepas di
Singapura dan dengan cepat berkembang ke Bangkok, Manila dan Kuala
Lumpur.
Dilancarkan pada tahun
2009, Uber hari ini boleh didapati di 70 bandar-bandar dan kehadiran
globalnya yang berkembang pesat terus membawa penduduk dan
bandar-bandar mereka lebih dekat di antara satu sama lain.
Cara kita memanggil
teksi atau apa-apa bentuk pengangkutan awam seperti yang kita ketahui
telah berubah.
Dari pintu ke pintu
Kini terdapat juga
penyelesaian bagi mereka yang memerlukan bantuan dengan pengangkutan
untuk temu janji perubatan.
Pengangkutan perubatan
bukan kecemasan bertujuan untuk membantu individu, umumnya warga tua
dan orang kurang upaya, yang tidak berada dalam keadaan kecemasan
tetapi memerlukan lebih banyak bantuan daripada yang disediakan oleh
perkhidmatan teksi.
Menurut laporan,
bilangan warga emas dijangka meningkat 9.9% pada tahun 2020 dan
dijangka bahawa pada tahun 2030, 15% daripada penduduk Malaysia
adalah warga emas.
Selagi ini berterusan,
warga yang lebih berumur akan memerlukan bantuan khas kerana mereka
semakin tua. Bagi sesetengah orang, akan ada keperluan untuk lawatan
ke hospital, sering membuat pemeriksaan dan perundingan dengan
doktor.
Walau bagaimanapun,
dengan kebanyakan rakyat Malaysia yang bekerja tetap tanpa waktu yang
fleksibel, adalah hampir mustahil anak-anak boleh membawa ibu bapa
mereka untuk pemeriksaan perubatan.
Keadaan ini adalah sama
bagi yang bekerja di luar negara dengan ibu bapa mereka yang masih di
Malaysia. Setelah melalui pengalaman pahit yang sama dengan bapanya,
Dr Prathaban Raju membuat keputusan untuk memulakan perkhidmatan
Door2Door Doctor melalui syarikatnya, Suria Medical Logistics.
"Ayah saya telah
disahkan menghidap kanser dan ketika itu saya bekerja di sebuah
hospital di negeri lain. Ia adalah masa yang sukar bagi keluarga
kami, "kata Prathaban.
"Sebagai seorang
doktor, anda hanya melihat pesakit yang dihantar kepada anda, tetapi
pada masa bapa saya sakit saya mula menyedari betapa sukarnya untuk
pesakit datang untuk temu janji perubatan," katanya.
Dr Prathaban kemudian
mula bertanya pesakit tentang perjalanan mereka ke hospital dan
mendapati bahawa sebahagian daripada mereka terpaksa mengambil
beberapa keaedah pengangkutan awam yang berbeza untuk satu lawatan
pendek dan pemeriksaan biasa.
Dia mula berfikir dan
Dr Prathaban mengambil perhatian tentang hakikat bahawa sejumlah
besar pesakit telah dibawa oleh ahli keluarga, memandu sendiri
walaupun sakit atau mengambil teksi. Ditambah dengan kesesakan lalu
lintas dan keadaan tempat letak kereta di kebanyakan hospital,
lawatan ke hospital yang mudah, menjadi tugas yang sukar.
"Amatlah sedih
melihat beberapa pesakit yang terpaksa meninggalkan rumah mereka pada
pukul 6 pagi hanya untuk berjumpa doktor enam jam kemudian,"
katanya.
Ini mendorong beliau
untuk mengkaji model perniagaan yang membolehkan pesakit pergi ke
hospital pilihan mereka tanpa membebankan sesiapa atau bergantung
kepada pengangkutan awam.
Beliau kemudian
memutuskan untuk melaburkan RM200,000 untuk memulakan perkhidmatan
Door2Door Doctor itu.
"Tidaklah mudah
apabila saya memulakannya. Bertukar dari bidang perubatan untuk
menjadi seorang usahawan adalah satu langkah besar bagi saya. Saya
terpaksa mengajar diri saya segala-galanya, "kata Dr Prathaban.
"Model Door2Door
Doctor adalah mudah. Kami menjemput pelanggan yang selalu membuat
pemeriksaan di hospital berdasarkan jadual mereka dan menghantar
mereka pulang ke rumah semula," jelas beliau.
Menggunakan model
keahlian yang bermula daripada RM49, Door2Door Doctor membezakan diri
mereka daripada teksi biasa dengan menyediakan akses kerusi roda di
van mereka, seorang wakil perubatan yang terlatih untuk menyelia
perjalanan dan perkhidmatan perundingan telefon 24 jam.
Door2Door Doctor juga
membantu ahli membuat temujanji di hospital. Jururawat yang
berkelayakan dan ahli fisioterapi juga boleh didapati jika pelanggan
memutuskan mereka memerlukannya.
Prathaban menjelaskan
bahawa harga perkhidmatan dikira berdasarkan kadar teksi dan bilangan
perjalanan setiap minggu.
"Kami boleh
menyesuaikan keahlian seseorang bergantung kepada keperluan mereka,"
kata Dr Prathaban.
"Kami bukan
perkhidmatan ambulans. Kami tidak menjawab panggilan kecemasan. Kami
memberi tumpuan memenuhi permintaan orang yang memerlukan
perkhidmatan yang boleh dipercayai, selamat dan pengangkutan yang
mengikut masa ke dan dari hospital, "katanya.
Rancangan besar
Walaupun sebuah
syarikat baru, Door2Door Doctor merancang menambah lima lagi
kenderaan untuk kumpulan perkhidmatannya dalam tempoh 12 bulan akan
datang.
"Kami telah
mendapat maklum balas yang hebat daripada orang ramai. Kami kini
mengendalikan perkhidmatan di kawasan PJ / KL dan sedang mencari
peluang untuk berkembang, "kata Dr Prathaban.
Syarikat itu juga aktif
mencari pembiayaan awal dan pelabur. Syarikat itu juga sedang
mengkaji untuk mengembangkan perkhidmatannya menggunakan telefon
pintar melalui aplikasi.
"Pada masa ini,
pelanggan kami kebanyakannya anak-anak yang mempunyai masa yang
sangat terhad menghantar ibu bapa mereka untuk pemeriksaan biasa.
Oleh kerana itu generasi muda menggunakan perkhidmatan kami untuk ibu
bapa mereka, "kata Dr Prathaban.
No comments:
Post a Comment