Surat kepada editor
"Homelessness: Wage war against poverty, not the poor" oleh
Wong Ee Lynn bertarikh 30 Jun 2014 terbit di nst
Kenyataan tangkap muat Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan
Masyarakat, Datuk Seri Rohani Abdul Karim tentang gelandangan malas
dan dimanjakan (NST, 23 Jun), menunjukkan kurangnya
rasa belas kasihan dan pemahaman
pihak kementerian terhadap
salah satu kumpulan
yang paling terpinggir dalam
masyarakat kita.
Ini merupakan petanda
malang keadaan masyarakat kita apabila mereka yang bertanggungjawab
untuk kebajikan rakyat lebih senang menyalahkan sukarelawan dan
pertubuhan bukan kerajaan bagi keadaan individu yang miskin dan tiada
tempat tinggal.
Saya telah menjadi
sukarelawan organisasi yang terbabit dengan mereka yang tiada tempat
tinggal selama beberapa tahun, dan saya menekankan bahawa
pertubuhan-pertubuhan dan sukarelawan mereka tidaklah naif dan tidak
pula bodoh, seperti yang digambarkan oleh kerajaan.
Organisasi-organisasi itu menawarkan lebih daripada sekadar makanan.
Hampir semua menawarkan perkhidmatan asas kaunseling, kaunseling
pekerjaan dan rujukan, bantuan kepada keluarga dan individu yang
tidak berdaya, nasihat dan bantuan guaman, perkhidmatan bantuan
kecemasan dan bantuan perubatan, dan peluang untuk mereka mencari
pekerjaan yang lebih baik dan berada semula dalam masyarakat arus
perdana. Bagi kebanyakan daripada individu-individu yang paling
tersisih dari segi sosial, bantuan praktikal yang diberi adalah cara
kami memberitahu mereka: "Anda mempunyai rakan-rakan. Kami
berada di sini untuk menyokong anda, dan membantu anda apabila anda
sudah bersedia. Kita boleh berbual, apabila perut anda tidak lagi
lapar. Ini sedikit makanan, dan anda tidak perlu mengambil langkah
yang menyalahi undang-undang atau menjatuhkan maruah untuk
mendapatkannya. "
Kebanyakan individu
yang kehilangan tempat tinggal di negara ini tidak menganggur, tetapi
bekerja dengan gaji yang rendah. Ada yang mempunyai penyakit mental
atau kecerdasan sub-purata dan, dengan itu, tidak dapat bekerja. Ada
yang kehilangan pekerjaan kerana keadaan ekonomi yang semakin buruk,
masalah peribadi, kemurungan klinikal atau isu-isu perubatan yang
lain. Ada yang menjadi mangsa jenayah, penderaan seksual atau
keganasan rumah tangga. Ada yang telah ditipu gaji mereka oleh
majikan atau telah berkongsi perniagaan yang gagal. Ada warga emas
yang ditinggalkan oleh keluarga mereka dan tidak dapat mencari rumah
kebajikan yang mahu menerima mereka. Tetapi, ramai cuma rakyat biasa
yang bergelut untuk hidup dan menghantar wang kepada keluarga mereka
di bandar-bandar dan kampung-kampung lain.
Sebab-sebab peningkatan
bilangan gelandangan di jalan-jalan di Kuala Lumpur adalah sama
seperti di mana-mana sahaja di dunia - penghijrahan ke bandar untuk
mencari peluang ekonomi yang lebih baik, tiada kenaikan gaji dan
kenaikan kos sara hidup. Kenaikan sewa, kos utiliti dan kos bahan api
bermakna individu berpendapatan rendah yang sebelum ini dapat menyewa
bilik di bandar kini tidak lagi mampu membayarnya.
Walaupun perumahan yang
mampu dimiliki terdapat di pinggiran kawasan bandar, kos memiliki
kenderaan persendirian dan kekurangan pengangkutan awam yang boleh
diharapkan bermakna individu-individu ini tidak mempunyai pilihan
perjalanan yang mudah untuk berulang-alik ke tempat kerja. Akibatnya,
ramai memilih untuk tidur di kawasan awam tidak jauh dari tempat
kerja mereka.
Saya menekankan sekali
lagi bahawa tidak ada di kalangan mereka yang manja, malas atau
menuntut hak yang bukan-bukan. Semua gelandangan yang kami temui
berbangga memberitahu apabila mereka telah menemui bilik sewa,
mendapat kerja yang lebih baik atau telah menabung secukupnya untuk
kembali ke kampung masing-masing. Mereka sentiasa bersedia dan
sanggup membantu satu sama lain dan pertubuhan-pertubuhan yang
membantu mereka. NGO dan makanan yang kami beri bukan merupakan sebab
orang tidur di jalan-jalan. Banyak yang dengan sopan menolak menerima
makanan apabila mereka telahpun makan, dan meminta kami memberi
makanan itu kepada orang lain yang lebih memerlukan. Ada juga yang
menjaga binatang yang berkeliaran dan para sukarelawan kemudian
membantu supaya binatang itu dikasi, diberi vaksin dan makan. Ada
pula yang berjimat dalam soal sewa supaya mereka boleh menghantar
pulang wang untuk membantu orang tua mereka atau adik-beradik
bersekolah.
Bergelandangan bukanlah
satu pilihan. Tidak ada kanak-kanak yang bermimpi menjadi orang yang
tidur di jalan-jalan apabila mereka membesar. Ada sesuatu yang
berlaku dalam perjalanan hidup mereka. Tugas kami ialah untuk
mengetahui apa masalah itu dan mencari penyelesaian. Kita tidak boleh
menghukum orang hanya kerana mereka miskin.
Langkah-langkah yang
dicadangkan oleh kerajaan mungkin menghadapi halangan praktikal dalam
pelaksanaannya. Kerajaan telah menyediakan pusat persinggahan dan
tempat perlindungan sementara di mana gelandangan dan orang miskin di
bandar boleh mendapatkan makanan dan mempunyai tempat untuk mandi dan
berehat. Walau bagaimanapun, tempat perlindungan ini sering tidak
beroperasi atau terbuka kepada gelandangan. Oleh itu, NGO dan
sukarelawan berhak berasa bimbang bahawa pusat perlindungan kelolaan
kerajaan yang dicadangkan dan dapur sup tidak dapat beroperasi
secara konsisten atau boleh diakses oleh semua gelandangan.
Terdapat juga
kebimbangan bahawa individu-individu yang paling lemah - yang didera,
pesakit mental, yang kelainan upaya dan mangsa-mangsa keganasan
jalanan - tidak akan dapat datang ke dapur sup dan tempat
perlindungan untuk bantuan yang diperlukan.
Jika kerajaan ikhlas
dalam usaha untuk menghapuskan kemiskinan dan gelandangan, ia
mestilah membasmi rasuah dan kerenah birokrasi yang menjadikan akses
ke tempat perlindungan dan rumah kebajikan satu cabaran yang besar.
Mestilah ada undang-undang dan langkah-langkah yang sebenar untuk
melaksanakan gaji minimum yang munasabah untuk hidup; melindungi
hak-hak pekerja; meminda undang-undang kebankrapan dan perampasan;
dan memperuntukkan peratusan tanah dan perumahan untuk golongan
miskin dan kurang bernasib baik serta memastikan bahawa ini dikhaskan
untuk rakyat berpendapatan rendah.
Penyelesaian jangka
panjang juga boleh dilaksanakan dengan menyediakan pendidikan
berkualiti tinggi dan latihan kemahiran yang dibiayai kerajaan,
pinjaman kredit mikro untuk yang layak, rawatan dan bantuan kesihatan
mental untuk mereka yang sakit mental dan penagih, asrama dan latihan
kerja untuk bekas banduan dan bekas pengguna dadah, dan bantuan
undang-undang dan rumah-rumah selamat untuk wanita yang menjadi
mangsa keganasan rumah tangga, pemerdagangan manusia atau yang
terperangkap ke dalam perdagangan seks.
Siasatan perlu
dijalankan tentang kes pengambilalihan tanah yang tidak adil,
pencemaran air dan tanah serta lain-lain bentuk kemusnahan kawasan
luar bandar yang mengancam kesinambungan ekonomi masyarakat luar
bandar, menyebabkan penduduk luar bandar berhijrah ke bandar-bandar
dan berakhir sebagai warga setinggan. Sebagai ganti melancarkan
perang terhadap yang tiada tempat tinggal, undang-undang dan
masyarakat perlu memerangi kemiskinan. Kerajaan tidak boleh
mengatakan gelandangan menyalahi undang-undang melainkan terdapat
sistem yang menjadikannya hampir mustahil untuk berlaku.
No comments:
Post a Comment