Rencana “Food racism: It still
stinks!” oleh Hafiz Noor Shams bertarikh 17 Julai 2014 terbit di themalaymail
Saya rasa ramai daripada kita rakyat
Malaysia telah terlibat dalam perbahasan yang tidak berkesudahan
tentang perkauman sebelum ini. Masalah dengan perbahasan ini ialah ia
dirangka dalam konteks rakyat Malaysia dan lebih kerap tidak
mengendahkan nilai sejagat kesaksamaan seluruh umat manusia.
Ini menimbulkan sifat hipokrit di
kalangan orang yang percayakan kesaksamaan di kalangan rakyat
Malaysia. Mereka tidak bersetuju dengan perkauman terhadap rakyat
Malaysia, tetapi tidak mempunyai masalah mengamalkannya terhadap
warga asing.
Saya menulis rencana ini sebagai reaksi
terhadap cadangan di Pulau Pinang untuk mengharamkan orang asing
daripada menjadi tukang masak di negeri itu. Saya dapati rasional di
sebalik cadangan itu sangat rapuh: kerajaan negeri mahu mengekalkan
keaslian makanan. Ia adalah tentang melindungi warisan Pulau Pinang.
Cadangan ini menganggap gaya masakan
dan resipi tidak boleh dipelajari, oleh kerana memasak adalah
keupayaan khas semula jadi. Ia menganggap ada sesuatu yang istimewa
tentang anak negeri Pulau Pinang yang memasak masakan Pulau Pinang.
Tetapi hujah itu perlu dipecahkan
sehingga ke penghujung yang logik, sehingga ke asas pembentukannya.
Jika kita bimbang tentang warisan makanan, maka mungkin ada rakyat
Malaysia yang harus dilarang daripada memasak beberapa makanan
Malaysia.
Tukang masak Cina tidak harus
dibenarkan memasak makanan Melayu. Tukang masak Melayu tidak harus
dibenarkan menyediakan makanan India. Gunakan logik keupayaan memasak
semula jadi untuk setiap kumpulan etnik dan lihat jika anda menyukai
keputusannya.
Perbezaan yang dibuat di antara tukang
masak Malaysia dan asing hanyalah untuk mengabui sikap prejudis.
Seseorang mungkin berhujah terdapat perbezaan di antara perkauman dan
sentimen anti-pendatang: kita tidak mengamalkan diskriminasi terhadap
sesuatu kaum tetapi terhadap pendatang amnya.
Tetapi jauh di lubuk hati tanpa
pengkelasan tiruan, benarkah wujud perbezaan antara perkauman dan
xenofobia? Kedua-dua definisi mempunyai lebih daripada tanda-tanda
prasangka di dalamnya. Xenofobia sama sepertti perkauman cuma dengan
nama yang berbeza, masih busuk.
Selain itu, larangan yang dicadangkan
mungkin akan memberi kesan kepada pekerja asing dari negara-negara
miskin. Bagaimana jika tukang masak itu berasal dari Eropah? Adakah
kita akan menyembah mereka sebagai tuhan bukan? Garis yang memisahkan
perkauman daripada xenofobia adalah nipis dan kabur, jika adalah
garis pada asalnya.
Selain itu, di internet, persoalan
kebersihan ditimbulkan yang mengandaikan pekerja asing adalah orang
yang kotor dan tidak sihat, menyokong larangan yang dicadangkan dan
yang lebih penting, mendedahkan bentuk perkauman yang lebih teruk.
Hujah bertentangan tentang kebersihan
adalah apabila anda telah pergi ke mana-mana gerai di Pulau Pinang
yang dikendalikan oleh penduduk tempatan, anda akan membuat satu
kesimpulan bahawa kebersihan bukanlah satu keutamaan bagi mereka.
Saya memang membuat kesimpulan itu apabila makan mi dan cendol di
Jalan Macalister George Town baru-baru ini.
Saya bukanlah tukang masak yang baik
tetapi telah cuba memasak ketika bergelar seorang pelajar di luar
negara. Apa yang saya perhatikan ialah kita boleh belajar memasak dan
apa yang membuatkan ia bagus adalah latihan.
Saya tidak memasak selalu tetapi agak
yakin jika kita belajar dan berlatih berbuat sesuatu, kita akan mahir
melakukannya. Jika anda bercadang hendak bekerja sebagai tukang
masak, maka anda perlu bekerja lebih keras untuk menjadi mahir.
Lagipun, kita mempunyai tukang masak
Malaysia berbangsa Cina membuat roti canai yang agak baik di Goulburn
Street Sydney. Adakah itu menjadikan ia kurang tulen? Saya makan
sahaja roti canai itu dan memesan sekeping lagi.
Saya pasti terdapat lebih banyak contoh
seperti itu di Malaysia dan di seluruh dunia. Jika kita benar-benar
menitikberatkan kesahihan makanan dan warisan, maka rakyat Malaysia
ini patut dikutuk kerana memasak sesuatu yang bukan milik warisan
etnik mereka. Tetapi kita tidak.
Malah, ramai yang berbangga dengan
mereka kerana menyebarkan budaya Malaysia di luar negara. Dan bagi
kita yang mengembara, kadang-kadang kita rindukan makanan dari rumah
dan bersyukur boleh mencari makanan Pulau Pinang di Chicago,
misalnya.
Sesetengah daripada kita tidak boleh
makan apa-apa selain makanan Malaysia walaupun selepas bertahun-tahun
tinggal di luar negara, bergaul hanya di Kampung Malaysia di London
dan di tempat-tempat lain, keadaan yang agak membimbangkan tetapi
kita tidak akan memperkatakannya buat masa ini.
Oleh itu, mengapa rakyat Malaysia
dibenarkan memasak makanan Malaysia tetapi tidak orang asing? Mudah.
Kita menyokong kesaksamaan di kalangan rakyat Malaysia, tetapi pergi
jahanam dengan orang lain. Dalam perkiraan saya prejudis itu rapat
sekali dengan perkauman.
Apa-apapun, penentunya adalah
pelanggan. Jika mereka sukakan masakan anda, mereka akan mengunjungi
gerai-gerai atau restoran anda, membayar untuk makanan yang enak.
Jika anda seorang tukang masak yang tidak mahir, walau siapapun anda,
rakyat Malaysia ataupun tidak, mereka yang kelaparan dan mengambil
foto tidak akan terlalu kerap berkunjung ke tempat anda. Kita tidak
perlukan kerajaan untuk memberitahu bahawa kita tidak boleh membeli
makanan daripada pihak-pihak tertentu. Kita boleh membuat keputusan
itu sendiri.
Cadangan negeri Pulau Pinang bukanlah
satu-satunya contoh perkauman seperti itu. Apabila Menteri Wilayah
Persekutuan hendak mengharamkan gelandangan dan soup kitchen dari
pusat bandar Kuala Lumpur, masyarakat awam menentangnya dan semua
jentera-jentera kerajaan di bawah kawalannya. Dalam mempertahankan
cadangan tersebut, antara lain, menteri itu berkata kebanyakan
gelandangan dan pengemis adalah warga asing (tidak benar kerana
berdasarkan laporan berita, Dewan Bandaraya "memindahkan"
965 orang gelandangan pada tahun 2013, dengan kira-kira 13 peratus
daripada mereka warga asing).
Pada pandangan beliau, ini membuatkan
cadangan tersebut lebih diterima. Oleh kerana gelandangan adalah
warga asing, dia ingatkan bolehlah melakukan apa sahaja yang dia
mahu, lupa bahawa warga asing adalah manusia juga.
Dan ini tidak berhenti di situ sahaja.
Sesetengah daripada kita berfikir pendatang adalah makhluk yang
rendah martabatnya. Oleh sebab itulah kita menyalahgunakan mereka.
Berapa kali kita mendengar tentang pembantu rumah asing didera di
Malaysia? Sesetengah daripada kita mahu mereka keluar, menyalahkan
pendatang tentang pelbagai perkara, tidak kira sama ada ia benar atau
tidak. Gaji yang rendah? Pendatang! Tiada kerja? Pendatang! Kenaikan
kadar jenayah? Pendatang! Kadar penyertaan buruh wanita yang rendah?
Pendatang!
Sudah tentu, benar sekali, mereka tidak
maksudkan semua pendatang dan pasti bukan yang di bawah program
Malaysia Rumah Kedua. Oh tidak, bukan yang dikenali sebagai pekerja
berkemahiran tinggi. Hanya pendatang dari negara-negara miskin yang
tertentu.
Kewarganegaraan memberi kita hak-hak
tertentu, tetapi itu tidak bermakna yang bukan warganegara kurang
sifat manusianya. Mereka berdarah merah juga, seperti rakyat
Malaysia.
No comments:
Post a Comment