Rencana asal "Sexual violence and
gender relations in Kelantan" oleh Pauline Fan bertarikh 4 Jun 2014 terbit di themalaymailonline
Pada 20 Mei, seorang
gadis berumur 15 tahun telah dirogol beramai-ramai diberitakan oleh
sehingga 38 lelaki di sebuah rumah tertinggal di Ketereh, Kelantan.
Laporan menyatakan bahawa mangsa telah diperdaya oleh seorang rakan
perempuan untuk pergi ke Ketereh dari Kuala Krai yang terletak lebih
kurang 30 kilometer jauhnya.
Apabila mangsa tiba,
setelah memujuk seorang rakan lelaki membawanya menggunakan motosikal
lelaki tadi, gadis itu dibawa ke sebuah rumah tertinggal di Kampung
Huta Pasir, di mana sekumpulan lelaki memerangkap, merogol dan
meliwat budak sekolah itu berjam-jam sehingga dia pengsan sementara
rakan lelakinya dipaksa memerhatikan kejadian. Rakan perempuan mangsa
juga mungkin telah dirogol. Kebanyakan atau mungkin kesemua perogol
sedang khayal kesan pengambilan dadah dan ramai di antara mereka yang
mempunyai hubungan keluarga, termasuklah seorang bapa dan dua orang
anak lelakinya.
Kejadian dirogol
beramai-ramai di Ketereh bukan sekadar satu tindakan kejam keganasan
seksual, ia juga merupakan simptom status wanita dan hubungan jantina
yang semakin meruncing di Kelantan. Melewati kengerian insiden
tersebut, kes ini menimbulkan persoalan penting tentang perubahan
sikap di antara jantina, dan juga hubungan antara kealiman agama dan
sifat degil yang belum pernah berlaku yang melanda masyarakat
Kelantan dan Malaysia secara keseluruhannya.
Walaupun kes rogol
beramai-ramai ini amat mengejutkan, ia juga bukanlah perkara baru.
Apa yang membimbangkan ialah kes rogol yang semakin meningkat di
Kelantan sejak sekurang-kurangnya lima tahun yang lalu, dan banyak
kes yang melibatkan kanak-kanak di bawah umur. Statistik menunjukkan
bahawa Kelantan berulang kali menunjukkan kadar tertinggi kes rogol,
penyalahgunaan dadah dan kes-kes HIV positif di negara ini
Pada 2012, Bernama
melaporkan bahawa kes rogol di Kelantan telah meningkat setiap tahun.
Dua ratus dua puluh lapan kes dilaporkan pada 2007, meningkat kepada
563 pada 2008 dan 656 pada 2010. Ini belum lagi mengambil kira kes
yang tidak dilaporkan. Lebih teruk lagi, ramai mangsa adalah
kanak-kanak berusia seawal 12 tahun.
Memandangkan kedudukan
penting wanita dalam masyarakat tradisional Kelantan, kekerapan dan
peningkatan kekejaman keganasan gender di negeri ini mendedahkan
corak keruntuhan sosial yang amat tidak menyenangkan yang perlu
diselidik dengan serius dan ditangani pada akar umbinya.
Wanita yang kuat
dalam masyarakat tradisional
Pentingnya wanita di
dalam masyarakat Kelantan tradisional ini terbukti daripada kehadiran
wanita yang berkuasa dalam mitologi Kelantan dan juga ekonomi
tempatan.
Landskap mitos
Kelantan-Pattani dihuni tokoh-tokoh wanita, terutamanya permaisuri
dan puteri yang merupakan pemerintah yang berkuasa dalam kerajaan
mereka. Ratu legenda Kelantan, Che Siti Wan Kembang, dikatakan telah
memerintah pada abad ke-14, terkenal dengan kecantikannya,
kebijaksanaan dan kemahiran sebagai pahlawan. Dia dan anak angkat
perempuannya Puteri Saadong - yang kemudian dinobatkan sebagai Raja
Kelantan - juga dipercayai mempunyai kuasa mistik.
Terdapat juga legenda
Empat Permaisuri Pattani - tiga saudara perempuan diraja bernama Raja
Hijau (Hijau), Raja Biru (Biru) dan Raja Ungu (Ungu), yang memerintah
kerajaan dari 1584-1635 dan telah digantikan oleh Raja Kuning
(Kuning), puteri Raja Ungu. Pemerintahan Empat Permaisuri adalah era
gemilang kestabilan dan kemakmuran Kerajaan Pattani
Siti Dewi - heroin
tradisi Wayang Kulit Kelantan - adalah salah satu watak yang paling
dikagumi dan dihargai, lebih digemari sebenarnya daripada suaminya
yang besar kepala, Putera Seri Rama.
Di dunia nyata, peranan
tradisional wanita di Kelantan adalah sebagai salah seorang yang
berkuasa di rumah dan dalam bidang ekonomi. Semasa pelayaran ke
Kelantan pada tahun 1837, Munsyi Abdullah memerhatikan bahawa wanita
Kelantan menguasai perdagangan di pasaran dan menyentuh tentang
kerajinan mereka. Malah pada hari ini, wanita lebih banyak
menonjolkan diri dan kuasa berbanding lelaki di pasaran tempatan di
Kelantan dan sering menguruskan perbelanjaan keluarga. Walau
bagaimanapun, semangat waja wanita Kelantan itu sendiri seolah-olah
semakin lama semakin kurang jelas di kalangan wanita muda yang telah
melalui sistem sekolah dan persekitaran sosial pada masa ini.
Dalam bukunya, Visible
Women in East Coast Malay Society: On the Reproduction of Gender in
Ceremonial, School and Market (Scandinavian University Press, 1994),
Prof. Ingrid Rudie melakar perubahan status dan peranan wanita di
Kelantan, membandingkan penemuan kerja lapangan beliau pada 1986-88
dengan kajian awalnya yang dijalankan pada 1964-1965.
Rudie mendapati bahawa
wanita Kelantan mempunyai kebebasan yang lebih besar, skop dan kuasa
dalam rumahtangga dan kehidupan ekonomi pada tahun-tahun 1960-an,
sedangkan di akhir 1980-an, kebangkitan semula Islam di seluruh
Malaysia telah mempengaruhi dengan ketara peranan gender di Kelantan.
Retorik nilai-nilai Islam menyaksikan pentakrifan semula secara
beransur-ansur tentang tugas dan kedudukan wanita dalam keluarga -
termasuk ketaatan kepada lelaki yang menjadi ketua dalam keluarganya.
Pandangan ini nampaknya
sama dengan Prof Wazir Jahan Karim yang menegaskan dalam buku beliau,
Women and Culture: Between Malay Adat and Islam (Westview Press,
1992), bahawa adat Melayu (undang-undang adat) memberi wanita satu
saluran kebebasan dan penyertaan yang telah dilemahkan oleh kekuasaan
ortodoks Islam di Malaysia dalam dekad kebelakangan ini.
Semua ini membuktikan
penurunan secara keseluruhan status wanita sejak beberapa dekad yang
lalu di Kelantan (dan juga bahagian-bahagian lain di negara ini), dan
membataskan kuasa tradisional wanita dalam ruang awam dan swasta.
Tidaklah perlu dinyatakan, penurunan dalam status wanita sering
seiring dengan peningkatan dalam sikap gender yang secara tidak
sengaja menyokong keganasan terhadap wanita, termasuk rogol
Bayang-bayang
Puritanisme
Ramai yang menuding
jari ke arah sistem pendidikan kita yang lemah sebagai punca kepada
kejadian rogol beramai-ramai yang begitu kejam di Ketereh. Sementara
itu beberapa pemimpin agama, termasuk Naib Presiden PAS Tuan Ibrahim
Tuan Man, telah mencadangkan bahawa kes ini hanya membuktikan
perlunya pelaksanaan undang-undang hudud.
Kedua-dua pandangan ini
seolah-olah tidak memahami bahawa keganasan seksual yang semakin
kerap di Kelantan dan tempat lain di Malaysia berakar umbi dalam
dilema sosio-budaya-psikologi yang tidak mudah diselesaikan dengan
pembaharuan dalam sistem luaran seperti pendidikan atau
undang-undang.
Kecenderungan ke arah
keganasan seksual seperti ini menyemarak dan semakin merebak di bawah
bayang-bayang Puritanisme yang meresapi semua aspek kehidupan sosial
di Kelantan. Penguatkuasaan fatwa yang, antara lain, menyeru
pengasingan jantina di tempat-tempat awam, telah memburukkan nama
tradisi budaya lama seperti Wayang Kulit dan Mak Yong, dan malahan
cubaan melarang pendandan rambut wanita daripada melayan pelanggan
lelaki, hanya berfungsi menekankan perbezaan di antara politik moral
yang berpura-pura suci dengan dinamik kehidupan masyarakat sebenar.
Walaupun amalan agama
di Kelantan sejak dahulu memang bersifat konservatif, ia juga wujud
bersama-sama dengan nilai-nilai sosial tradisional dan pandangan
dunia tempatan, di mana wanita memainkan peranan yang dominan dan
sering dilihat dalam kehidupan masyarakat. Sebaliknya, kebangkitan
Islam yang meningkat populariti dan pengaruhnya di Malaysia sejak
akhir 1980-an telah diiringi dengan pendekatan Puritanisme baru yang
menyisihkan kedua-dua wanita dan lelaki Kelantan daripada identiti
budaya mereka dan jati diri sendiri.
Daripada pengalaman
kerja bertahun-tahun yang rapat dengan tradisi budaya di Kelantan,
saya perhatikan bahawa generasi lama rakyat Kelantan seolah-olah
tidak terjejas oleh politik dan persekitaran Puritan berbanding
generasi muda. Generasi orang Kelantan yang tua lebih ketara yakin
siapa diri mereka dan, tetap meneruskan semangat Kelantan yang bebas,
tidak akan mengendahkan atau mengabaikan terus fatwa yang tidak masuk
akal kepada kehidupan mereka.
Generasi muda kurang
mempunyai pegangan seperti itu. Dengan amlan budaya yang telah
terpisah dari diri mereka dan peluang meningkatkan mobiliti sosial
yang kurang, mereka tidak punya apa-apa untuk dilakukan, tidak ada
tempat untuk dituju, dan tidak ada cara meluahkan tenaga muda yang
tidak terhad itu ke arah yang baik. Tidaklah begitu mengejutkan
mereka cenderung ke arah perlumbaan motosikal, dadah, dan melibatkan
diri dalam kegiatan membuli dan keganasan? Pengasingan jantina dan
ditambah dengan penyisihan daripada diri mereka sendiri, hairankah
kita anak-anak muda di Kelantan telah kehilangan seni berkomunikasi
dan berinteraksi dengan wanita?
Larangan terhadap
tradisi kebudayaan seperti Wayang Kulit, Mak Yong, Manora, dan Main
Puteri dengan ketara menyumbang terhadap gejala hakisan jati diri
rakyat Kelantan, dan kemerosotan hubungan jantina terutamanya di
kalangan anak-anak muda.
Tradisi Mak Yong yang
berkisar pada peranan wanita sebenarnya adalah ruang untuk anak-anak
muda didedahkan kepada kuasa dan pelbagai sudut seorang wanita.
Dengan menyaksikan dan menghayati kuasa dan pelbagai emosi watak
wanita Mak Yong, lelaki dan wanita muda belajar bagaimana menyelami
pelbagai hakikat diri masing-masing.
Semua tradisi ini juga
menawarkan strategi budaya di mana anak-anak muda mengetahui bahawa
keghairahan adalah sebahagian daripada keperibadian manusia dan
merupakan dimensi semulajadi dan bersahaja dalam kehidupan
bermasyarakat.
Jika semua kesan
keghairahan dan gurauan dibuang dari persekitaran dan pengalaman
anak-anak muda, mereka akan membesar menjadi malu dan membenci naluri
semulajadi mereka, dan akan berakhir menghampiri seks menerusi
keganasan atau perasaan takut.
Pendidikan moral
bukanlah punca mahupun penawar gejala sosial di kalangan golongan
muda di Kelantan. Pelaksanaan hudud pun tidak akan menyelesaikan
peningkatan keganasan seksual dan keruntuhan masyarakat.
Mungkin langkah pertama
menangani masalah-masalah ini adalah dengan mengakui bahawa ia
berasal dari dalam diri sosio-budaya dan jiwa yang telah didera,
dimanipulasi dan beralih arah akibat aliran Puritanisme
berdekad-dekad dan politik moral yang berkeras memaksa kita
menelannya.
No comments:
Post a Comment