Rencana asal "A
monolithic Islam? Forget about it! " oleh Ro Waseem, bertarikh
13 Jun 2014 terbit di quranalyzeit
Kadang-kadang, orang di
sekeliling merisaukan saya. Mengapa orang sering menghukum, saya
sering tertanya-tanya diri sendiri? Mungkin, kerana hati yang sering
menghukum tidak mempunyai pertimbangan jiwa. Saya rasa itu sahaja.
Ya, kurang muhasabah!
Salah satu trend paling
merisaukan yang saya lihat dalam masyarakat Islam adalah betapa
banyaknya rasa benci dan syak wasangka terhadap orang Islam yang
mengamalkan pendekatan dan tafsiran yang berbeza tentang Islam.
Seiring dengan ideologi Takfiri yang semakin meningkat, hampir setiap
orang Islam menganggap dirinya sebagai "mengikut jalan yang
benar" dan yang lain-lain, walaupun mereka berbeza pendapat
tentang isu-isu kecil, sebagai "terpedaya oleh syaitan"
atau "Fitnah", banyak menghalang kehidupan bersama dan
saling menghormati di kalangan umat Islam. Oleh kerana itulah sikap
berpuak-puak, yang amat tidak digalakkan dalam Al-Quran, telah
menyebabkan masyarakat Islam tidak stabil dari dalam kelompoknya
sendiri, dan akibatnya setiap kumpulan gembira dengan versi mereka
sambil memandang rendah terhadap yang lain.
Kita mesti sedar bahawa
Islam bukanlah bentuk yang sama kepada semua, dan adalah mustahil
untuk hampir 2 bilion umat Islam berkongsi tafsiran yang sama
tentangnya. Saya berpandangan tidak ada Islam "benar".
Sebaliknya, kita menghayati Islam. Kemungkinan terbaik, Islam yang
"benar", pada pendapat saya, adalah berkaitan dengan
seseorang itu dan merupakan tafsiran yang membolehkan anda membesar
dan berkembang secara paling baik sebagai seorang manusia, dengan
syarat - satu perkara penting yang perlu diingat - teras Al-Quran
tidak diubahsuai. Al-Quran menekankan hal ini berdasarkan ayat-ayat
berikut:
….”Yang berusaha
mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka
memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum ugama);
mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan
mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna.” Al-Quran, 39:18
….."Dan turutlah
- Al-Quran - sebaik-baik. (panduan hidup) yang diturunkan kepada kamu
dari Tuhan kamu, sebelum kamu didatangi azab secara mengejut, sedang
kamu tidak menyedarinya.” Al-Quran 39:55
Ayat-ayat ini, yang
pasti menuntut perhatian dan pemikiran yang lebih daripada umat Islam
arus perdana; bercakap menentang Islam yang seragam, diinstitusikan
oleh kerana pembaca diminta mengikuti yang "terbaik" dari
apa yang telah diwahyukan. Jika sepatutnya terdapat hanya satu
"tafsiran rasmi", tidak ada gunanya meminta kita mengikut
yang terbaik di dalamnya. Lagipun, bagaimana anda mengikuti yang
terbaik daripada apa yang sudahpun terbaik?
Kebanyakan orang tidak
menyedari hal ini, tetapi Al-Quran itu sendiri bercakap tentang
kejamakan laluan menuju Islam:
….Dengan (Al-Quran)
itu Allah menunjukkan jalan-jalan keselamatan serta kesejahteraan
kepada sesiapa yang mengikut keredaanNya, dan (dengannya) Tuhan
keluarkan mereka dari gelap-gelita (kufur) kepada cahaya (iman) yang
terang-benderang, dengan izinNya; dan (dengannya juga) Tuhan
menunjukkan mereka ke jalan yang lurus. Al-Quran 5:16
Ini adalah kerana Tuhan
mengakui kepelbagaian kita, menyatakannya sebagai satu daripada
tanda-tanda-Nya (30:22); dan tidak seperti para ulama, tidak mahu
kita semua menjadi robot yang serupa.
Menggabungkan semua
perkara ini bersama-sama, Al-Quran memberikan penafian yang
komprehensif kepada idea bahawa terdapat satu Islam yang "benar"
yang sepatutnya dikongsi bersama oleh semua penganutnya
Mengurus perbezaan
Sememangnya, apabila
kita bercakap tentang hampir 2 bilion orang Islam, akan terdapat
perbezaan teologi. Walau bagaimanapun, apa yang penting, adalah
bagaimana kita menangani perbezaan ini. Kita mungkin mempunyai
perbezaan pendapat intelektual dalam pemikiran Islam yang pelbagai,
tetapi kita seharusnya tidak memupuk kebencian terhadap kepelbagaian
ini. Sama ada kita boleh mengakui perbezaan kita dan menerimanya
untuk kebaikan bersama, menumpukan perhatian kepada nilai-nilai asas
yang diajar Islam kepada kita, atau kita boleh terus dengan ideologi
"cara saya atau nyah kamu dari sini" yang merupakan punca
utama sikap berpuak-puak, sekali lagi - yang amat tidak digalakkan
dalam Al-Quran.
Tidak jujur dan benar
kepada diri kita sendiri, saya percaya, adalah punca sikap
berpuak-puak. Kita mengutuk orang lain kerana pandangan mereka,
menyedari sepenuhnya bahawa ada masanya apabila kita, diri kita
sendiri, tidak tahu apa yang kita tahu hari ini. Masalahnya, adalah
kita terlalu kritikal tentang orang lain, dan agak pasif berkaitan
diri kita sendiri, walhal seharusnya diterbalikkan! Kita cepat
menghukum orang lain kerana kita hanya melihat sesuatu perkara dari
satu perspektif- iaitu perspektif kita -yang terhad dan berat
sebelah. Kita tidak cuba menganalisis sebab-sebab mengapa orang itu
begitu kerana itu adalah satu tugas yang sukar, yang memerlukan usaha
dan fikiran yang terbuka.
Pada masa ini, ada
orang yang mempunyai idea pelik bahawa berterus-terang samalah
seperti menjadi provokatif, menghina, dan merendahkan martabat orang
lain. Sesetengah orang, yang gemar menganggap diri mereka sebagai
suka "berterus-terang" percaya yang bercakap "benar"
kepada orang yang berbeza pandangan tidak memerlukan anda bersikap
sopan, memahami, dan munasabah. Tidak, ciri-ciri ini dilihat sebagai
cubaan "menggula" atau menjadi "diplomatik"
(seolah-olah itu adalah satu perkara yang tidak baik). Nah, cuba
teka? Walaupun anda betul, tidak ada siapa yang akan ingin mendengar
dengan ikhlas jika anda dilihat meninggi diri dan memandang rendah
terhadap orang lain. Tidakkah itu membatalkan seluruh tujuan dialog?
Jika anda begitu berminat hendak menyebarkan kebenaran yang anda
yakini, janganlah bermula hanya untuk menjulang ego sendiri dan
membodohkan orang lain. Akhirnya, anda hanya memperbodohkan diri
sendiri!
Terdapat beberapa etika
dialog, dan Al-Quran menjelaskannya dengan amat baik:
….Serulah ke jalan
Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat
pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau
serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia
lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya,
dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat
hidayah petunjuk. Al-Quran 16:125
Socrates pernah
berkata, "Apabila kalah perdebatan, fitnah menjadi alat yang
kalah." Dalam erti kata lain, apabila tidak ada titik
intelektual yang tinggal untuk diketengahkan, orang mengambil jalan
keluar dengan serangan ad-hominem untuk memberi gambaran lebih
unggul. Sekali lagi, kita mesti mengingatkan diri kita tujuan Islam.
Ia bukan untuk memandang rendah terhadap orang lain, tetapi untuk
membimbing diri ke tahap yang lebih tinggi. Ia bukan untuk mengkritik
orang lain, tetapi yang utama diri sendiri. Islam cuba menundukkan
ego, bukan untuk membesar-besarkannya. Malahan, Al-Quran berkali-kali
mengingatkan pembacanya bahawa dia tidak dihantar sebagai “pengawal”
atau “pemerhati” ke atas orang lain (6:107, 88:22). Kenapa fokus
tidak kepada diri sendiri tetapi pada orang lain?
Kesimpulan
Walaupun
beransur-ansur, saya sedar sepanjang perjalanan sebagai seorang Islam
bahawa terdapat banyak laluan rohani yang membawa kepada destinasi
yang sama: keamanan dan ketenangan.
Hanya kerana saya tidak
bersetuju dengan X dan Y dalam beberapa perkara, tidak bermakna saya
menolak perjalanan rohani mereka sebagai "tidak sah", atau
saya mula memanggil mereka dengan label menghina yang lain. Apa yang
penting, sebaliknya, adalah anda terus melangkah melalui laluan yang
telah anda pilih untuk diri sendiri, maju dengan setiap langkah.
Pertumbuhan harus menjadi keutamaan, bukan cara mana anda berkembang.
Ya, kita semua boleh membantu dalam membetulkan antara satu sama lain
dengan berdialog mengenai pelbagai aspek teologi dan rohani, tetapi
orang yang benar-benar membuang masa hanyalah dia yang tidak mahu
bergerak, tetapi menyekat jalan orang lain; menyatakan yang lain
telah mengambil jalan yang salah.
Al-Quran menyatakannya
dengan begitu indah:
…..Dan bagi tiap-tiap
umat ada arah (kiblat) yang masing-masing menujunya; oleh itu
berlumba-lumbalah kamu mengerjakan kebaikan; kerana di mana sahaja
kamu berada maka Allah tetap akan membawa kamu semua (berhimpun pada
hari kiamat untuk menerima balasan); sesungguhnya Allah Maha Kuasa
atas tiap-tiap sesuatu. Al-Quran 2:148
Islam yang seragam?
Lupakanlah!
Islam yang inklusif dan
majmuk? Ya! Dan lebih banyak sudut pandangan Islam akan menyerlah
kepada anda dengan cara itu!
No comments:
Post a Comment