Rencana asal "Business with a higher
cause" oleh Lim Wing Hooi bertarikh 5 Jun 2014 terbit di akhbar thestar
Syarikat cuba
memperkembangkan penggunaan anjing pemandu untuk mereka yang cacat
penglihatan.
Adalah dipercayai
bahawa ketika zaman ais lebih kurang 19,000 ke 32,000 tahun dulu,
manusia telah membuat hubungan yang berkekalan dengan serigala.
Serigala tadi melalui proses evolusi menjadi anjing yang jinak pada
hari ini.
Semenjak itu, anjing
merupakan teman kita di dalam pelbagai kegiatan termasuklah ketika
berperang. Penggunaan terawal anjing untuk peperangan yang diketahui
adalah pada 600SM dan digunakan oleh “Attila the Hun” dan juga
“Frederick the Great”. Malahan anjing telah digunakan oleh
Kesatuan Soviet dalam Peperangan Dunia ke Dua untuk menentang kereta
kebal Jerman yang menyerang negara mereka.
Dalam waktu terdekat,
ketua-ketua sindiket dadah Colombia telah menawarkan US10,000 kepada
sesiapa yang berjaya membunuh seekor anjing polis Colombia yang
merosakkan perniagaan mereka.
Selain daripada
berkhidmat dalam tentera, anjing juga dilatih menjadi anjing pemandu
untuk membantu anggota tentera yang buta dalam Perang Dunia I. Inilah
sebab kenapa sekolah latihan anjing pemandu yang pertama telah
ditubuhkan di Jerman.
Di dalam negara,
Stevens Chan Kum Fai, pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Dialogue
in the Dark (DiD) Sdn Bhd dan Save Ones Sight Mission Bhd (SOSM),
memperkenalkan anjing pemandu pertama di Malaysia, bernama LaShawn
Chan, sebagai sebahagian daripada Kempen Anjing Untuk Penglihatan
(Dogs For Sight Campaign).
"Saya berharap,
dengan anjing pemandu, mereka yang cacat penglihatan lebih berdikari
dalam pergerakan mereka, dan menikmati kehidupan yang lebih baik,”
dia memberitahu Metrobiz.
LaShawn, Labrador
jantan berkulit kuning air, telah dibawa ke Malaysia, pada awal Mei.
Anjing itu adalah sebahagian daripada memorandum persefahaman yang
ditandatangani di antara sebuah organisasi yang bukan membuat
keuntungan, SOSM dengan Akademi Polis Nanjing China.
Cahaya harapan
Chan, bekas perunding
perniagaan bagi syarikat-syarikat jualan langsung tempatan dan luar
negara, mengambil keputusan memulakan perusahaan sosial yang
memperjuangkan keperluan mereka yang cacat penglihatan selepas dia
kehilangan penglihatannya pada tahun 2007 akibat glaukoma.
Beliau memulakan
Dialogue In The Dark, pertubuhan bukan membuat keuntungan yang
menjalankan pameran dan bengkel perniagaan untuk membantu orang buta
mencari pekerjaan pada akhir 2012 selepas memperolehi hak pelesenan
dari Dialogue Social Enterprise, Jerman.
"Ia adalah
kepingan jigsaw terakhir menyokong kepentingan kesihatan mata untuk
mencegah kejadian buta yang tidak perlu di kalangan rakyat Malaysia,"
kata Chan tentang anjing pemandu.
Memetik statistik
Pertubuhan Kesihatan Sedunia, Chan berkata, setakat Oktober 2013, 80%
daripada 285 juta kes cacat penglihatan di seluruh dunia boleh
dielakkan jika kesedaran mengenai pelbagai jenis gangguan mata dan
pemeriksaan mata lebih baik
Beliau berkata ramai
orang mempunyai sikap endah tak endah terhadap kesihatan mata.
"Saya mencari idea
mengadakan pameran untuk mewujudkan kesedaran tentang penglihatan.
Saya telah mencari maklumat dan terjumpa DiD, yang kemudiannya
menjemput saya ke Itali untuk satu persidangan. Selebihnya adalah
sejarah, "katanya.
Dengan RM180, 000,
jumlah yang dipinjam daripada rakan kongsi perniagaannya, Chan
menubuhkan sebuah syarikat dan memperoleh francais untuk latihan
korporat.
"Kami
mengendalikan pembangunan berpasukan di dalam gelap. Ini memberikan
perspektif baru dalam komunikasi di kalangan peserta, "katanya.
Selepas itu, beliau
bertemu dengan seorang dermawan tempatan yang memberi pinjaman
sebanyak RM200, 000 bagi syarikat itu membayar yuran francais
ditambah dengan pengubahsuaian yang diperlukan untuk menyediakan satu
pameran "perjalanan pengalaman" di kawasan seluas 5,000
kaki persegi di Pusat Petrosains di KLCC.
Pameran ini mempunyai
pemandu yang buta membawa kumpulan pelawat melalui bilik gelap untuk
mengalami apa yang dirasakan oleh mereka yang buta.
Para pelawat, dalam
kumpulan sehingga lapan orang, diberi taklimat dan diperkenalkan
kepada penggunaan tongkat sebelum memulakan perjalanan mereka dalam
kegelapan.
Diiringi pemandu,
pengunjung menghabiskan masa di antara 45 dan 60 minit meneroka
galeri gelap, replika persekitaran harian seperti pasar, taman, atau
kafe.
Beliau memberitahu
bahawa di seluruh dunia, lebih daripada tujuh juta pelawat telah
mengambil bahagian dalam perjalanan seperti itu dalam tempoh 25 tahun
yang lalu.
Lebih daripada 6,000
rakyat Malaysia telah berpeluang merasai pengalaman berjalan dalam
gelap sejak pameran DiD yang pertama diadakan pada Disember 2013.
"Mendengar
pengunjung berkata mereka tidak akan mengambil enteng mata mereka
selepas melalui pengalaman itu membuat kerja-kerja kami berbaloi,"
katanya.
Dengan kejayaan
tersebut, syarikat itu akan berpindah ke pusat membeli-belah Jaya
One, menyewa ruang seluas 7,000 kaki persegi. Sebagai sebuah
perusahaan sosial, ia juga memberi tumpuan terhadap isu menangani
halangan sosial dan ekonomi yang dialami oleh golongan cacat
penglihatan.
"Melalui DiD, kita
mengambil khidmat, membolehkan dan memberi kuasa kepada mereka yang
cacat penglihatan untuk menyumbang kepada masyarakat," katanya.
Tujuan yang baik
Bagi tahun pertama,
mereka melaporkan pendapatan sebanyak RM500, 000, yang mampu
mengekalkan kerja-kerja komuniti mereka yang dirancang untuk tahun
ini.
Melangkah ke hadapan,
mereka mahu meningkatkan hasil sebanyak 50% setiap tahun
Wang itu, selain
membayar gaji 10 pekerja sepenuh masa dan separuh masa, disalurkan
kepada kegiatan bermanfaat yang lain termasuk sebuah sekolah latihan
anjing pemandu.
Sebagai sebahagian
daripada Memorandum Persefahaman itu, beliau berkata akademi polis
di China akan menyediakan sehingga lima anjing pemandu dalam jangka
waktu tiga tahun.
"Mereka juga akan
melatih jurulatih kami selama setahun di Nanjing," kata beliau
sambil menambah yang ia akan menelan belanja sebanyak RM250, 000
untuk melatih anjing-anjing tadi. Anjing-anjing akan diberikan kepada
mereka yang cacat penglihatan tanpa kos
"Anjing pemandu
bertindak sebagai mata bagi mereka yang cacat penglihatan, yang juga
perlu tahu berkenaan tanggungjawab yang terlibat dalam menjaga 'mata'
mereka, yang ditekankan semasa latihan bagi kedua-dua anjing dan
pemilik. Mempunyai anjing pemandu adalah sama seperti menjaga seorang
anak, "katanya.
Selain daripada tanah
dan modal yang diperlukan membina infrastruktur yang terlibat, beliau
berkata jurulatih, doktor haiwan dan penternak juga dikehendaki.
"Cabaran yang
sentiasa wujud adalah mencari dan memilih jurulatih yang sesuai.
Mereka perlu dilatih oleh sekolah-sekolah anjing pemandu
sekurang-kurangnya selama satu tahun sebelum boleh disahkan sebagai
pelatih anjing pemandu, "katanya.
Anjing-anjing dilatih
berhenti di lampu isyarat, simpang jalan dan lintasan zebra. Haiwan
itu juga dilatih berhenti di tangga, eskalator dan lif untuk
menunjukkan kepada pemilik apa yang ada di hadapan. Chan berkata, di
China, anjing pemandu dilatih berjalan di kaki lima atau laluan
pejalan kaki. Walau bagaimanapun, dia menyatakan terdapat cabaran
menggunakan laluan pejalan kaki di sini kerana sebahagian daripadanya
telah hilang penutup lubang dan mempunyai bahaya-bahaya lain.
"Kami sebaliknya
merasakan adalah lebih selamat berjalan di atas jalan sampingan. Kami
masih melatih LaShawn tentang bentuk rupa bumi di sini. Beliau juga
sedang menyesuaikan diri dengan cuaca di Malaysia, "katanya.
Mensasarkan kejayaan
dalam tempoh tiga tahun akan datang, Chan berkata, ada juga halangan
kawal selia untuk diatasi. Beliau berkata agensi-agensi awam dan
kerajaan yang terlibat perlu memahami bahawa anjing pemandu bukan
haiwan kesayangan, ia adalah haiwan perkhidmatan untuk membantu
mereka yang cacat penglihatan.
"Selain berbincang
dengan pihak berkuasa yang berkaitan bagi meningkatkan akses untuk
orang kurang upaya dan juga membenarkan anjing pemandu dan pemiliknya
menggunakan pengangkutan awam dan kawasan awam, kami juga merancang
pameran bergerak untuk mewujudkan kesedaran mengenai anjing pemandu,"
katanya.
No comments:
Post a Comment